Elektrické lokomotivy

121.083-0 ČD Stanoviště strojvedoucího 131.045+046 stanoviště 150.009 ČD Stanoviště strojvedoucího
163.085-4 ČD Stanoviště strojvedoucího 182.155 stanoviště 350.012-1 ZSSK stanoviště
363.077-9 ČD Stanoviště strojvedoucího 371.201-5 ČD Stanoviště strojvedoucího 380.002-6 ČD  
  • Elektrické lokomotivy na převážné většině tratích vytlačily lokomotivy dieselové a parní. Důvody byly především ekonomické a ekologické. V současné době se můžeme setkat s celou řadou různých typů elektrických lokomotiv, které se liší napájecí soustavou, typem motoru a regulací jeho pohonu, hmotností, výkonem, převodem, provozními podmínkami apod.
  • Podle řadového označení každé lokomotivy je možné určit typ napájecí soustavy. Stejnosměrné lokomotivy mají označení začínající číslici 1, střídavé lokomotivy jsou identifikovány číslicí 2, vícesystémové lokomotivy poznáme podle číslice 3. Řadové označení elektrických vozů a hnacích vozů elektrických jednotek stejnosměrných začíná číslicí 4, střídavých 5 a vícesystémových 6.
  • Mezi nejrozšířenější a nejznámější zástupce patří řada 210 přezdívané ŽEHLIČKY, řada 230 a 240 LAMINÁTKY, řada 242 PLECHÁČE, řada 350 GORILY, řada 362 RYCHLÁ ESA, řada 363 ESA apod. 
  • Pro zrychlení dopravy bylo zahájeno projektování modernizace hlavních tranzitních koridorů, na kterých měly být aplikovány rychlosti na 160km/h.  Vznikla tak síť čtyř tzv. tranzitních železničních koridorů, vytyčených na tratích o délce 1442 km v návaznosti na panevropské dopravní koridory stanovené v první polovině 90. let. S modernizací těchto tratí se začalo v roce 1993 na I. koridoru v části mezi Prahou a Českou Třebovou pro zrychlení dopravy a spojením se Slovenskem, Rakouskem a Německem. Na vzniklých železičních koridorech nejezdí motorové lokomotivy ale jezdí na nich nejlepší elektrické lokomotivy, i s nově nejrychlejší lokomotivou 380.


Výstavba koridorů

  • 1. Koridor: st. hr. Německo - Děčín - Praha - Česká Třebová - Brno - Břeclav - st. hr. Rakousko/st. hr. Slovensko
  • 2. Koridor: st. hr. Rakousko - Břeclav - Přerov - Ostrava - Petrovice u Karviné - st. hr. Polsko s větví Přerov - Olomouc - Česká Třebová
  • 3. Koridor: st. hr. Německo - Cheb - Plzeň - Praha
  • 4. Koridor: Praha - Veselí nad Lužnicí - České Velenice (Horní Dvořiště) - st. hr. Rakousko

 

  • 169 - E499.5
 
    ssss
     

Foto:Atlaslokomotiv.cz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrické lokomotivy

Lokomotiva 100

14.12.2014 18:22
Lokomotivy řady 100 zajišťovaly po dobu čtyřiceti let obsluhu místních tratí Tábor - Bechyně a Rybník - Lipno. V červnu 1996 bylo turnusové nasazování lokomotiv definitivně ukončeno. V roce 1997 byl zrušen a roku 1998 sešrotován stroj 100.004-1 ČD, který do té doby jezdil ve vyšebrodské provozní...

Lokomotiva 121

14.12.2014 18:00
Na přelomu padesátých a šedesátých let, prakticky již na začátku provozu nových univerzálních lokomotiv první generace řad E 499.0 (140) a E 499.1 (141), se ukázalo, že jejich trakční charakteristiky jsou sice vhodné pro vozbu rychlíkových vlaků, ale v nákladní dopravě již jejich vlastnosti...

Lokomotiva 122

14.12.2014 17:37
Potřeba dalších nákladních elektrických lokomotiv ve druhé polovině šedesátých a na počátku sedmdesátých let stála u zrodu lokomotivní řady E 469.2 (122) a následně i E 469.3 (123). Lokomotivy řady E 469.2 (122) byly dodány v roce 1967, řada E 469.3 (123) následovala v roce 1971. Na...

Lokomotiva 130

14.12.2014 17:18
  Lokomotivy byly konstruovány jako univerzální. Z výroby byly lokomotivy dodány do LD Česká Třebová. Roku 2006 bylo několik lokomotiv přesunuto do DKV Ostrava. Po rozdělení ČD přešly všechny stroje řady 130 ČD pod ČD Cargo, do SOKV Ostrava. Společnost Severočeské Doly - Kolejová...

Lokomotiva 131

14.12.2014 17:02
Elektrické lokomotivy řady E 479.1 (131), řadící se k II. generaci lokomotiv ŠKODA, byly v počtu 50 dvojdílných strojů dodány do RD Spišská Nová Ves v letech 1980 až 1982. Lokomotivy byly konstruovány pro těžkou nákladní dopravu na sklonově obtížných traťových úsecích. Doménou řady 131 byla...

Lokomotiva 140

14.12.2014 16:45
Vzhledem k rozhodnutí o elektrizaci tratí ČSD stejnosměrným elektrickým proudem o napětí 3 kV bylo nutné vyrobit nové lokomotivy určené k zajíšťování vozby na těchto tratích. Objedávka byla vystavena v roce 1946. Bylo rozhodnuto, že nová lokomotiva bude licenční a bude využívat sofistikované...

Lokomotiva 141

14.12.2014 16:01
3 Lokomotivní řada E 499.1 (141) byla navržena jako univerzální lokomotiva, zejména však měla být využívána pro vozbu rychlíků, případně osobních vlaků. Méně s ní již bylo počítáno v nákladní službě. Důvodem bylo rozhodnutí o dodání šestinápravových lokomotiv výhradně pro nákladní službu,...

Lokomotiva 180

14.12.2014 15:01
V druhé polovině padesátých let se ukázalo, že výkon univerzálních lokomotiv řady E 499.0 (140) nebude pro těžkou nákladní dopravu postačující, a proto zadalo ministerstvo dopravy tehdejším Závodům V. I. Lenina (ŠKODA Plzeň) vývoj a výrobu nových lokomotiv, které měly splňovat následující...

Lokomotiva 181

14.12.2014 14:43
V roce 1958 byly vyrobeny dvě prototypové nákladní šestinápravové lokomotivy řady E 669.0 (180), které se staly předobrazem sériových lokomotiv, značených jako E 669.1 (181). Jejich výroba probíhala ve dvou sériích, z nichž první čítala 80 lokomotiv a dodána byla v roce 1961, zatímco druhá série...

Lokomotiva 183

14.12.2014 14:31
Potřeba dalších elektrických lokomotiv ŠKODA řady E 669.1 (181) pro těžkou nákladní dopravu stála u zrodu druhé, ještě početnější, a posléze třetí série těchto lokomotiv, značených nově jako E 669.2 (182) a E 669.3 (183). Řada E 669.2 (182) byla vyráběna v letech 1963 až 1965, řada E 669.3 (183)...
1 | 2 | 3 >>