Železniční doprava v ČR

Česká republika:

  • patří svou rozlohou k menším evropským státům, ale hustotou železniční sítě 12 km na 100 km2 patří mezi přední státy na světě. Po rozdělení Československa připadly Českým drahám téměř tři čtvrtiny ze sítě federálních drah. V roce 1995 České dráhy obhospodařovaly 9430 km železničních tratí, z toho 1883 km tratí je dvoukolejných a necelých 50 km je vícekolejných. Nepatrný podíl (94 km) zaujímají tratě úzkorozchodné. Podíl elektrifikovaných tratí není v evropském měřítku příliš velký, pouze 29,1 % z celkové délky sítě, v absolutním vyjádření to je 2743 km.

 

Výstavba koridorů

  • 1. Koridor: st. hr. Německo - Děčín - Praha - Česká Třebová - Brno - Břeclav - st. hr. Rakousko/st. hr. Slovensko
  • 2. Koridor: st. hr. Rakousko - Břeclav - Přerov - Ostrava - Petrovice u Karviné - st. hr. Polsko s větví Přerov - Olomouc - Česká Třebová
  • 3. Koridor: st. hr. Německo - Cheb - Plzeň - Praha
  • 4. Koridor: Praha - Veselí nad Lužnicí - České Velenice (Horní Dvořiště) - st. hr. Rakousko

Účelem modernizace:

  • těchto vybraných koridorů je zajistit úpravy tratí na rychlost do 160 km/h při odstranění přechodných i trvalých rychlostních traťových omezení bez zásadních stavebních úprav, to znamená sanaci železničního spodku, rekonstrukce mostů, tunelů, propustí a opěrných zdí, dále bude položen nový železniční svršek s novým typem kolejnic a novým způsobem uchycení pražců. Při těchto pracích budou v případě potřeby modernizovány energetické a informační systémy, sdělovací a zabezpečovací zařízení a zařízení pro rozšíření a zkvalitnění služeb pro cestující a přepravce. Porovnávaly se varianty od uvedení tratě do předpisového stavu, přes modernizace do 140 km/h či do 160 km/h, až po vybudování nové tratě pro rychlost 250 km/h. Byly zkoumány rovněž varianty s použitím elektrických jednotek s výkyvnou skříní v osobní dopravě.Jako nejlepší byla pro první koridor vyhodnocena varianta uvažující zvýšení rychlosti do 160 km/h při použití jednotek s výkyvnou skříní pro vybrané vlaky osobní dopravy. Při uvážení navazujících tratí v Německu a v Rakousku, tedy spojení Berlína s Vídní, vychází hodnoty celkových jízdních dob uvedené v následující tabulce.

  • Z podrobných studií, jež vycházely z prognóz přepravních proudů do roku 2010, vyšla jako optimální varianta modernizace stávajících tratí. Pro úsek Berlín - Drážďany se předpokládá modernizace na nejvyšší rychlost do 200 km/h, pro ostatní část celého úseku na území Německa, České republiky a Rakouska na nejvyšší rychlost 160 km/h. Pro rychlou osobní dopravu se jako optimální jeví použití sedmivozových třísystemových elektrických jednotek s výkyvnou skříní.
  • Tyto jednotky jsou projektovány jako sedmivozové se dvěma hlavovými trakčními vozy, se dvěma vloženými trakčními vozy a se třemi vloženými vozy bez pohonu. Celkový počet míst bude s jídelním vozem 320. Jednotky budou vybaveny systémem nuceného hydraulického naklápění od italské firmy Fiat Ferroviaria, která je spolu s Italskými železnicemi průkopníkem tohoto systému. Největší naklopení skříně činí 8° . Tyto jednotky nabídnou cestujícím maximální možné pohodlí. Klimatizované vozy budou mít střední průchozí uličku oddělující sklápěcí anatomická sedadla. Cestujícím bude k dispozici telefonní spojení s okolním světem, rozhlas, videoprogram i moderní informační systém o jízdě vlaku, stanicích, přípojích a službách. Své služby bude v expresech nabízet samozřejmě i jídelní vůz se třiceti místy u stolků v jedné části a druhá část vozu bude mít bufet s osmi místy u baru.

Diskusní téma: Železniční doprava v ČR

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Cestování vlakem na:

Cestování vlakem do: