Historie železnice

  • Po vyhlášení samostatnosti Československa (28. 10. 1918) se majetek rakouských státních drah rozdělil a vznikly Československé státní dráhy. V nové republice pokračovala až do druhé světové války výstavba železnic, a to především pro doplnění dopravní infrastruktury na Slovensku. Přestavbou některých úseků (např. Břeclav - Bratislava, Olomouc - Česká Třebová) se také muselo reagovat na změnu dopravních tahů po rozpadu monarchie. Protože rakouské železnice byly stavěny úsporným způsobem, musely být i některé další traťové úseky zdvoukolejňovány a zesilovány. Vzniklo však také několik nových místních drah - poslední z nich byla trať Slezských zemských drah ze Svinova do Kyjovic z let 1925 - 1928; další projektované prodloužení této trati se však už neuskutečnilo. V meziválečném období totiž nastal prudký rozmach dopravy automobilové, která na sebe postupně přebírala stále větší podíl na přepravních výkonech. Také samotné ČSD začaly zřizovat své autobusové linky.

860.001850.002820.100

  • V letech 1938 - 1945 se pod vlivem politických událostí u nás několikrát měnila organizace železniční dopravy. Mnohé traťové úseky byly po podpisu mnichovské dohody odstoupeny železnicím Německa (DR) a Maďarska (MÁV) a v březnu 1939 vznikly samostatné Slovenské železnice (SŽ). Na území tzv. protektorátu vznikly Českomoravské dráhy (BMB-ČMD). Na Slovensku byla urychleně zahájena výstavba železnic pro dopravní spojení, přerušené novou hranicí s Maďarskem (dokončena byla trať Prešov - Strážske, jiný úsek u Tisovce zůstal nedokončen). Provoz byl narušován sabotážemi i bombardováním některých uzlů, významnou úlohu sehrála železnice také během Slovenského národního povstání na podzim 1944. Několik důležitých mostů a tunelů bylo koncem války zničeno.

842.005830.098810.038-0 ČD

  • Po druhé světové válce byl kromě nezbytné obnovy zničených úseků připraven rozsáhlý program modernizace našich železnic. Z nově budovaných tratí však byl dokončen jen úsek ze Žďáru nad Sázavou do Tišnova, který spolu s přestavbou již existujících tratí vytvořil nové dopravní spojení mezi Prahou a Brnem (1955). Práce na novém spojení na Slovensko mezi Vizovicemi a Horní Lidčí byly v roce 1951 zastaveny, přestože tu již byla hotova většina důležitých objektů. Později se na území České republiky uskutečnily jen některé přeložky traťových úseků, dotčených povrchovou těžbou hnědého uhlí v severních Čechách, a stavby některých větších vleček; několik nových traťových úseků vzniklo jen na slovenském území (Podolínec - Plaveč, Malé Straciny - Velký Krtíš a širokorozchodná trať z Užhorodu do Hanisky u Košic).
  •  Kromě postupné elektrizace hlavních tratí a zavádění motorové trakce na těch ostatních (což tvoří samostatné historicko-technické téma) je zlomovým datem 1. leden 1993, kdy došlo k rozdělení ČSD na České dráhy a Železnice Slovenské republiky včetně rozdělení lokomotivního a vozového parku. České dráhy nyní realizují program rekonstrukcí tzv. koridorů - hlavních přepravních tahů, významných pro tranzitní dopravu. V současné době je prakticky dokončen první koridor od Děčína přes Prahu, Českou Třebovou a Brno do Břeclavi a byly zahájeny práce na některých dalších tratích. Doposud však neproběhla úplná transformace ČD na ekonomicky stabilní a perspektivní podnik.

Zdroje:
https://www.zababov.cz/wiki/index.php/Historie_%C5%BEeleznic
https://cs.wikipedia.org