Motorové lokomotivy

755.001-5 ČD Stanoviště strojvedoucího 751.232-0 ČDStanoviště strojvedoucího742.406-2 ČDStanoviště strojvedoucího

  • V polovině 70. let, kdy již měla u ČSD parní trakce pomalu "odzvoněno" a roku 1980 byl oficiálně ukončen provoz parní trakce. Parní lokomotivy byly nahrazené motorovými lokomotivami,Které tvoří neodmyslitelnou součást vozového parku, neboť zdaleka ne všechny tratě v ČR disponují trakčním vedením. A právě na tratích, kde nebyla provedena elektrifikace, se dostávají ke slovu motorové lokomotivy a jednotky; bez nich by provoz na většině našich tratí nebyl možný.
  • Motorové lokomotivy původně určené pro vozbu rychlíků a osobních vlaků na hlavních neelektrifikovaných tratích ČSD. Motorové lokomotivy od prvopočátku vyráběla dnes již zrušená firma ČKD Praha. Na těchto stránkách si připomeneme alespoň ty nejznámější z nich a legendy české kolejové dopravy.
  • Pro zrychlení dopravy bylo zahájeno projektování modernizace hlavních tranzitních koridorů, na kterých měly být aplikovány rychlosti na 160km/h.  Vznikla tak síť čtyř tzv. tranzitních železničních koridorů, vytyčených na tratích o délce 1442 km v návaznosti na panevropské dopravní koridory stanovené v první polovině 90. let. S modernizací těchto tratí se začalo v roce 1993 na I. koridoru v části mezi Prahou a Českou Třebovou pro zrychlení dopravy a spojením se Slovenskem, Rakouskem a Německem. Na vzniklých železičních koridorech nejezdí motorové lokomotivy ale jezdí na nich nejlepší elektrické lokomotivy, i s nově nejrychlejší lokomotivou 380.

Výstavba koridorů

  • 1. Koridor: st. hr. Německo - Děčín - Praha - Česká Třebová - Brno - Břeclav - st. hr. Rakousko/st. hr. Slovensko
  • 2. Koridor: st. hr. Rakousko - Břeclav - Přerov - Ostrava - Petrovice u Karviné - st. hr. Polsko s větví Přerov - Olomouc - Česká Třebová
  • 3. Koridor: st. hr. Německo - Cheb - Plzeň - Praha
  • 4. Koridor: Praha - Veselí nad Lužnicí - České Velenice (Horní Dvořiště) - st. hr. Rakousko
  •  
  •  
     

 

foto:Atlaslokomotiv.cz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motorové lokomotivy

Lokomotiva 754

14.12.2014 20:09
Lokomotiva 754 Lokomotiva řady 754 je dieselová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu, vyrobená pro ČSD v pražské lokomotivce ČKD v letech 1975 až 1980 pod označením T478.4 jako vylepšená verze předchozí lokomotivy T478.3. Lokomotiv mělo být původně vyrobeno daleko víc, ale v důsledku požáru...

Lokomotiva 753

14.12.2014 20:07
Lokomotiva 753 Lokomotivy řady 753 (přezdívané brejlovec, někdy i trojka, trojkový brejlovec) jsou čtyřnápravové motorové lokomotivy, které pod označením T478.3 dodala pražská lokomotivka ČKD Československým státním drahám v letech 1968 až 1977 v celkovém počtu 408 kusů a staly se tak jednou z...

Lokomotiva 751

14.12.2014 20:03
Lokomotiva 751   Motorová lokomotiva řady 751 (do roku 1988 T 478.1) je skříňová čtyřnápravová dieselová lokomotiva s uspořádáním pojezdu Bo´ Bo´ . V provozu se jí přezdívá Zamračená,nebo Bardotka (podle vzhledu čela lokomotivy). Jedná se o jednu z nejzdařilejších lokomotiv, které...

Lokomotiva 750.7

14.12.2014 20:00
Lokomotiva 750.7 Lokomotivy 750.7 jsou řadou dieselových lokomotiv společnosti České dráhy. Na základě výsledku výběrového řízení ji od roku 2010 vyráběla firma CZ LOKO jako rekonstrukci starších dosluhujících lokomotiv řady 750. Celkově bylo od podzimu 2010 do května 2012 modernizováno 19...

Lokomotiva 750

14.12.2014 19:53
Lokomotiva 750 Lokomotiva 750 je dieselová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu, která vznikla rekonstrukcí lokomotiv řady 753 (stejně jako jim se jí přezdívá brejlovec).Největšími provozovateli těchto lokomotiv se stala depa Plzeň, Brno dolní (později Maloměřice) a Zvolen, kde byly...

Lokomotiva 749

14.12.2014 19:46
Lokomotiva 749 Lokomotiva 749 je dieselová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu, která vznikla rekonstrukcí lokomotiv řady 751 a 752 (tehdejší označení lokomotiv dodaných jako T 478.2); stejně jako jim se jí přezdívá Zamračená nebo Bardotka. U Českých drah je stále v provozu několik...

Lokomotiva 743

14.12.2014 19:43
Lokomotiva 743 Lokomotivy řady 743 ČD (původním označením T 466.3) jsou dieselelektrické lokomotivy vycházející z řady 742. Jsou určené pro dopravu nákladních i osobních vlaků na náročných horských tratích v okolí Liberce. Jsou nasazovány i na ozubnicovou železnici Tanvald - Harrachov, kde...

Lokomotiva 742

14.12.2014 19:34
Lokomotiva 742   Lokomotivy řady 742 (původním označením T 466.2, kvůli velké kouřivosti přezdívané také "kocour"), byly v letech 1977 až 1986 vyráběny v pražské lokomotivce ČKD. Jedná se o dieselelektrické čtyřnápravové kapotové lokomotivy, určené pro nákladní dopravu a posun, jejichž...

Lokomotiva 740

14.12.2014 19:32
Lokomotiva 740 Lomomotivy řady 740 jsou čtyřnápravové motorové lokomotivy, které byly pod označením T448.0 vyráběny lokomotivkou ČKD v Praze pro potřeby vleček československého průmyslu. Obdobné lokomotivy s označením T448-P byly dodávány také do Polska.Lokomotivy konstrukčně vycházejí ze dvou...

Lokomotiva 731

14.12.2014 19:25
Lokomotiva 731 Lokomotiva řady 731 je dieselelektrická lokomotiva určená pro středně těžký posun a nákladní vlaky. Lokomotiva je zdokonalenou verzí starších lokomotiv řady 730, především po ergonomické stránce (zlepšený výhled obsluhy a místa pro posunovače, blokové uspořádání agregátů a...
1 | 2 >>