Lokomotiva 141

14.12.2014 16:01

3 141.023141.023141.023 141.058 Stanoviště strojvedoucího

  • Lokomotivní řada E 499.1 (141) byla navržena jako univerzální lokomotiva, zejména však měla být využívána pro vozbu rychlíků, případně osobních vlaků. Méně s ní již bylo počítáno v nákladní službě. Důvodem bylo rozhodnutí o dodání šestinápravových lokomotiv výhradně pro nákladní službu, které v době dodávek řady E 499.1 (141) již vstoupilo v platnost.
  • Po vyrobení byly lokomotivy dodány do LD Ústí nad Labem a LD Praha Jih. Po rozdělení ČSD na ČD a ŽSR přešly veškeré stroje řady 141 pod ČD. Dnes jsou stroje této řady deponovány v DKV Ústí nad Labem a v DKV Praha PJ Vršovice, tzn. že rozmístění lokomotiv je stejné jako po dodání. Mezitím však byly lokomotivy řady 141 dislokovány i v České Třebové a Hradci Králové. Park lokomotiv řady 141 za více než čtyřicet let značně prořídl, a tak zatímco v roce 1993 měly ČD k dispozici ještě 57 těchto lokomotiv, v roce 2000 to bylo již jen 38 lokomotiv, z toho bylo provozních 25 strojů. Nyní (k 1.1.2006) ČD disponují posledními 11 lokomotivami, z nichž pouze několik je provozních. Ostatní stroje již byly zrušeny a sešrotovány nebo na likvidaci čekají.
  • Přestože do padesátky lokomotivám řady 141 ČD mnoho neschází, objevují se stále v pravidelném provozu. Pražské lokomotivy řady 141 ČD vozí od GVD 2005/06 vlaky Os 2384/2383 Kralupy n./Vlt. - Roudnice n./L. a Os 9649/9648 Kralupy n./Vlt. - Praha-Masarykovo n. stejně jako v loňském grafikonu, avšak vozbu expresu č. 560/561 "Krakonoš" již letos převzala řada 150 ČD. Známý výkon řady 141 ČD na páru spěšných vlaků 1900/1905 z Kolína do Prahy a zpět již je v GVD 2005/06 také minulostí, řadu 141 ČD nahradily lokomotivy řady 163 ČD. Nadále se však se stroji řady 141 ČD setkáme na osobních vlacích 9203/9208 v úseku Praha Vršovice-Čerčany. Dále se tato řada objevuje v čele ranních osobních vlaků č. 9981/9980/9983 Praha-Smíchov - Řevnice a průběžných nákladních vlaků na rameni Praha - Roudnice n./L. Osobní vlaky z Prahy do Benešova a zpět jsou někdy tvořeny patrovými vozy Bmto a elektrickými lokomotivami na obou koncích soupravy - i zde se čas od času objeví "bobina", ačkoliv většinou jsou tyto "pantografy" vedeny řadou 150 či 151 ČD. Ústecké lokomotivy mají na starosti vozbu vybraných osobních vlaků z Ústí n./L. do Chumoutova - Os 6815 a 1695 v pracovní dny a o víkendech i mezi Roudnicí n./L. a Děčínem - Os 2341, 2302 a 2363. Krom pravidelných výkonů fungují tyto stroje také jako záskok za řady 150 a 163 ČD. Pro muzejní účely jsou určeny stroje 141.001-8 ČD (neprovozní) a 141.004-2 ČD (provozní), obě deponované v depu pod Bohdalcem, a ústecká lokomotiva E 499.112 (141.012-5 ČD), která dostala historický lak s obrazci na čele. Momentálně (07/06) je tato lokomotiva plně v provozu.

 

Parametry lokomotivy:

  • Výrobce: Závody V. I. Lenina Plzeň
    Tovární označení: 30 E 1-2 / 20 E 11
    Rok výroby:  prototypu1957
    Sériová výroba: 1959-60
    Vyrobeno:  ks61
    Rozchod: 1 435 mm
    Uspořádání pojezdu: Bo'Bo'
    Trakční systém: 3 kV=
    Délka přes nárazníky: 16 140 / 15 8001 / 16 7402 mm
    Délka skříně: 14 900 mm
    Šířka2 950 mm
    Výška se staženými sběrači: 4 500 mm
    Pevný rozvor: 3 330 mm
    Celkový rozvor: 11 500 mm
    Vzdálenost otočných čepů: 8 170 mm
    Minimální poloměr oblouku: 120 m
    Služební hmotnost: 84 t
    Max. hmotnost na nápravu: 21 t
    Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
    Průměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mm
    Nápravový převod: 1:2,27
    Výkon / přetlak kompresoru: 120 m3/h / 8 bar
    Regulace:  výkonuodporová
    Typ trakčních motorů: 2 Al 4846 zT
    Trvalý proud:  TM360 A
    Hodinový proud:  TM415 A
    Jmen. napětí na svorkách:  TM3 000/2 V
    Trvalá tažná síla: 120 kN
    Hodinová tažná síla: 146 kN
    Maximální tažná síla: 225 kN
    Trvalý výkon: 2 032 kW
    Hodinový výkon: 2 344 kW
    Trvalá rychlost: 61 km/h
    Hodinová rychlost: 58 km/h
    Maximální rychlost: 120 km/h

Zdroj:Atlaslokomotiv.cz