Lokomotiva 141
14.12.2014 16:01
- Lokomotivní řada E 499.1 (141) byla navržena jako univerzální lokomotiva, zejména však měla být využívána pro vozbu rychlíků, případně osobních vlaků. Méně s ní již bylo počítáno v nákladní službě. Důvodem bylo rozhodnutí o dodání šestinápravových lokomotiv výhradně pro nákladní službu, které v době dodávek řady E 499.1 (141) již vstoupilo v platnost.
- Po vyrobení byly lokomotivy dodány do LD Ústí nad Labem a LD Praha Jih. Po rozdělení ČSD na ČD a ŽSR přešly veškeré stroje řady 141 pod ČD. Dnes jsou stroje této řady deponovány v DKV Ústí nad Labem a v DKV Praha PJ Vršovice, tzn. že rozmístění lokomotiv je stejné jako po dodání. Mezitím však byly lokomotivy řady 141 dislokovány i v České Třebové a Hradci Králové. Park lokomotiv řady 141 za více než čtyřicet let značně prořídl, a tak zatímco v roce 1993 měly ČD k dispozici ještě 57 těchto lokomotiv, v roce 2000 to bylo již jen 38 lokomotiv, z toho bylo provozních 25 strojů. Nyní (k 1.1.2006) ČD disponují posledními 11 lokomotivami, z nichž pouze několik je provozních. Ostatní stroje již byly zrušeny a sešrotovány nebo na likvidaci čekají.
- Přestože do padesátky lokomotivám řady 141 ČD mnoho neschází, objevují se stále v pravidelném provozu. Pražské lokomotivy řady 141 ČD vozí od GVD 2005/06 vlaky Os 2384/2383 Kralupy n./Vlt. - Roudnice n./L. a Os 9649/9648 Kralupy n./Vlt. - Praha-Masarykovo n. stejně jako v loňském grafikonu, avšak vozbu expresu č. 560/561 "Krakonoš" již letos převzala řada 150 ČD. Známý výkon řady 141 ČD na páru spěšných vlaků 1900/1905 z Kolína do Prahy a zpět již je v GVD 2005/06 také minulostí, řadu 141 ČD nahradily lokomotivy řady 163 ČD. Nadále se však se stroji řady 141 ČD setkáme na osobních vlacích 9203/9208 v úseku Praha Vršovice-Čerčany. Dále se tato řada objevuje v čele ranních osobních vlaků č. 9981/9980/9983 Praha-Smíchov - Řevnice a průběžných nákladních vlaků na rameni Praha - Roudnice n./L. Osobní vlaky z Prahy do Benešova a zpět jsou někdy tvořeny patrovými vozy Bmto a elektrickými lokomotivami na obou koncích soupravy - i zde se čas od času objeví "bobina", ačkoliv většinou jsou tyto "pantografy" vedeny řadou 150 či 151 ČD. Ústecké lokomotivy mají na starosti vozbu vybraných osobních vlaků z Ústí n./L. do Chumoutova - Os 6815 a 1695 v pracovní dny a o víkendech i mezi Roudnicí n./L. a Děčínem - Os 2341, 2302 a 2363. Krom pravidelných výkonů fungují tyto stroje také jako záskok za řady 150 a 163 ČD. Pro muzejní účely jsou určeny stroje 141.001-8 ČD (neprovozní) a 141.004-2 ČD (provozní), obě deponované v depu pod Bohdalcem, a ústecká lokomotiva E 499.112 (141.012-5 ČD), která dostala historický lak s obrazci na čele. Momentálně (07/06) je tato lokomotiva plně v provozu.
Parametry lokomotivy:
-
Výrobce: Závody V. I. Lenina PlzeňTovární označení: 30 E 1-2 / 20 E 11Rok výroby: prototypu1957Sériová výroba: 1959-60Vyrobeno: ks61Rozchod: 1 435 mmUspořádání pojezdu: Bo'Bo'Trakční systém: 3 kV=Délka přes nárazníky: 16 140 / 15 8001 / 16 7402 mmDélka skříně: 14 900 mmŠířka: 2 950 mmVýška se staženými sběrači: 4 500 mmPevný rozvor: 3 330 mmCelkový rozvor: 11 500 mmVzdálenost otočných čepů: 8 170 mmMinimální poloměr oblouku: 120 mSlužební hmotnost: 84 tMax. hmotnost na nápravu: 21 tPrůměr nových dvojkolí: 1 250 mmPrůměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mmNápravový převod: 1:2,27Výkon / přetlak kompresoru: 120 m3/h / 8 barRegulace: výkonuodporováTyp trakčních motorů: 2 Al 4846 zTTrvalý proud: TM360 AHodinový proud: TM415 AJmen. napětí na svorkách: TM3 000/2 VTrvalá tažná síla: 120 kNHodinová tažná síla: 146 kNMaximální tažná síla: 225 kNTrvalý výkon: 2 032 kWHodinový výkon: 2 344 kWTrvalá rychlost: 61 km/hHodinová rychlost: 58 km/hMaximální rychlost: 120 km/h
Zdroj:Atlaslokomotiv.cz