ICE

  • InterCityExpress (zkráceně ICE) je označení vysokorychlostních vlaků, provozovaných společností Deutsche Bahn (DB) na území Německa a v přilehlém okolí (Rakousko, Švýcarsko, Nizozemsko, Belgie).Výrobcem jednotek je konzorcium vedené firmou Deutsche Waggonbau AG a včetně Siemens AG, DUEWAG a Fiat Ferroviaria. Mimo zakázek pro německé dráhy vyrobilo vlaky rovněž pro Španělsko a dostalo objednávku z Ruska a Číny.V SRN realizuje DB (Deutsche Bahn) program zvyšování jízdních rychlostí na železnici rekonstrukcí stávajících tratí (tratě ABS - Ausbaustrecken) a výstavbou nových tratí (tratě NBS - Neubaustrecken)
  • Od roku 1991 jsou v provozu nové tratě Mannheim - Stuttgart v délce 99 km a Hannover - Würzburg v délce 327 km. ABS jsou stávající tratě rekonstruované pro rychlost 200 km/h. Tratě NBS jsou navrženy pro rychlost 250 km/h.Nejrychlejší vlak na trati Stuttgart - Mannheim dosahuje cestovní rychlosti 196,6 km/h (viz též: ICE). Tratě ABS a NBS jsou určeny pro smíšený provoz. V současné době je u DB rekonstruováno přes 900 km tratí pro rychlost 160 až 200 km/h.
  • Hlavní tratě pro vysoké rychlosti jsou vedeny ze severní části země na jih. Po sjednocení Německa byl projekt na výstavbu vysokorychlostních tratí přehodnocen a doplněn o tratě spojující nové spolkové země se starými. Proběhla výstavba nových tratí Hannover - Berlin o délce 284 km a Lichtenfels - Erfurt - Leipzig, která je součástí severojižního tahu Berlin - Nürnberg. Plánována je další výstavba tratí ABS a NBS. V roce 2000 bude u DB síť vysokorychlostních tratí dlouhá 2 100 km, z toho 700 km pro rychlost 250 km/h.
Mapa traťi

Nový příspěvek

Od počátku výroby v 80. letech bylo vyvinuto několik sérií:

označení řada konstrukční rychlost[km/h] výkon [kW] rok výroby poznámka
ICE-V 410.0 - 8400 (2×4200) 1985 prototyp (InterCityExperimental)
ICE 2 401 280 9600 (2×4800) 1991 1. generace
ICE 2 402 280 4800 1996 2. generace; poloviční délka oproti ICE1 (možnost spojení dvou souprav)
ICE S 410.1 393 9600 (2×4800) 1997 prototyp
ICE 3 403-jednosystémová
406-vícesystémová
330 8000 (16×500) 2000 3. generace
ICE 3 /
Velaro E /
AVE S-103
103 350 8800 (16×550) 2007 - 2008 3. generace; v provozu na tratích RENFE
ICE 3 /
Velaro RUS
  350 8800 (16×550)   3. generace; pro trať Moskva- St.Peterburg
ICE 3 /
Velaro CN /
CRH 3
  350 8800 (16×550)   3. generace; pro Čínu
ICE-T 411 230 4000 (8×500) 1998 naklápěcí; 7 vozů

označení výrobce: ICT

ICE-T 415 230 3000 (4×750) 1998 naklápěcí; 5 vozů

označení výrobce: ICT

ICE-TD 605 200 2240 (4×560) 1998 naklápěcí; diesel

označení výrobce: ICT-D, ICT-VT