ICE
- InterCityExpress (zkráceně ICE) je označení vysokorychlostních vlaků, provozovaných společností Deutsche Bahn (DB) na území Německa a v přilehlém okolí (Rakousko, Švýcarsko, Nizozemsko, Belgie).Výrobcem jednotek je konzorcium vedené firmou Deutsche Waggonbau AG a včetně Siemens AG, DUEWAG a Fiat Ferroviaria. Mimo zakázek pro německé dráhy vyrobilo vlaky rovněž pro Španělsko a dostalo objednávku z Ruska a Číny.V SRN realizuje DB (Deutsche Bahn) program zvyšování jízdních rychlostí na železnici rekonstrukcí stávajících tratí (tratě ABS - Ausbaustrecken) a výstavbou nových tratí (tratě NBS - Neubaustrecken)
- Od roku 1991 jsou v provozu nové tratě Mannheim - Stuttgart v délce 99 km a Hannover - Würzburg v délce 327 km. ABS jsou stávající tratě rekonstruované pro rychlost 200 km/h. Tratě NBS jsou navrženy pro rychlost 250 km/h.Nejrychlejší vlak na trati Stuttgart - Mannheim dosahuje cestovní rychlosti 196,6 km/h (viz též: ICE). Tratě ABS a NBS jsou určeny pro smíšený provoz. V současné době je u DB rekonstruováno přes 900 km tratí pro rychlost 160 až 200 km/h.
- Hlavní tratě pro vysoké rychlosti jsou vedeny ze severní části země na jih. Po sjednocení Německa byl projekt na výstavbu vysokorychlostních tratí přehodnocen a doplněn o tratě spojující nové spolkové země se starými. Proběhla výstavba nových tratí Hannover - Berlin o délce 284 km a Lichtenfels - Erfurt - Leipzig, která je součástí severojižního tahu Berlin - Nürnberg. Plánována je další výstavba tratí ABS a NBS. V roce 2000 bude u DB síť vysokorychlostních tratí dlouhá 2 100 km, z toho 700 km pro rychlost 250 km/h.
Od počátku výroby v 80. letech bylo vyvinuto několik sérií:
označení | řada | konstrukční rychlost[km/h] | výkon [kW] | rok výroby | poznámka |
---|---|---|---|---|---|
ICE-V | 410.0 | - | 8400 (2×4200) | 1985 | prototyp (InterCityExperimental) |
ICE 2 | 401 | 280 | 9600 (2×4800) | 1991 | 1. generace |
ICE 2 | 402 | 280 | 4800 | 1996 | 2. generace; poloviční délka oproti ICE1 (možnost spojení dvou souprav) |
ICE S | 410.1 | 393 | 9600 (2×4800) | 1997 | prototyp |
ICE 3 | 403-jednosystémová 406-vícesystémová |
330 | 8000 (16×500) | 2000 | 3. generace |
ICE 3 / Velaro E / AVE S-103 |
103 | 350 | 8800 (16×550) | 2007 - 2008 | 3. generace; v provozu na tratích RENFE |
ICE 3 / Velaro RUS |
350 | 8800 (16×550) | 3. generace; pro trať Moskva- St.Peterburg | ||
ICE 3 / Velaro CN / CRH 3 |
350 | 8800 (16×550) | 3. generace; pro Čínu | ||
ICE-T | 411 | 230 | 4000 (8×500) | 1998 | naklápěcí; 7 vozů označení výrobce: ICT |
ICE-T | 415 | 230 | 3000 (4×750) | 1998 | naklápěcí; 5 vozů označení výrobce: ICT |
ICE-TD | 605 | 200 | 2240 (4×560) | 1998 | naklápěcí; diesel označení výrobce: ICT-D, ICT-VT |