Rychlovlaky

  • Šinkansen – Japonské vysokorychlostní železnice.
  • TGV – Francouzské vysokorychlostní vlaky.
  • AGV – Francouzské vysokorychlostní vlaky nové konstrukce.
  • ICE – Německé vysokorychlostní vlaky.
  • AVE – Španělská vysokorychlostní železnice.
  • Eurostar – Vysokorychlostní železniční spojení Londýna s Paříží a Bruselem.
  • Cisalpino – Vysokorychlostní železniční spojení Itálie a Švýcarska.
  • Pendolino – Italské vysokorychlostní vlaky s aktivním naklápěním.
  • Korea Train Express – Jihokorejská vysokorychlostní železnice.
  • Maglev – Nekonvenční vysokorychlostní vlak – magnetická levitace.
  • Transrapid – Nekonvenční vysokorychlostní vlak – magnetická levitace v německé variantě
  • Sapsan - Ruský vysokoryclhlostní vlak mezi Moskvou a Petrohradem

Nejvyšší rychlostí dosažené vysokorychlostními vlaky

  • 1903 – Německo – experimentální elektrický vůz Siemens/AEG – 206,7 km/h
  • 1955, 29. března – Francie – lokomotiva BB 9004 – 331 km/h (po 8 minutách jízdy se 3 vagony, výkon 3000 kW)
  • 1963 – Japonsko – Šinkansen – 256 km/h
  • 1967 – Francie – TGV – 318 km/h (typ s plynovou turbínou)
  • 1968 – Německo – 200 km/h
  • 1972 – Japonsko – Šinkansen – 286 km/h
  • 1974 – Německo – EET-01 – 230 km/h
  • 1974 – Francie – Aérotrain – 430,2 km/h
  • 1975 – Německo – Comet – 401,3 km/h
  • 1978 – Japonsko – HSST01 – 307,8 km/h
  • 1978 – Japonsko – HSST02 – 110 km/h
  • 1978 – Itálie – Pendolino – 250 km/h
  • 1979 – Japonsko – Šinkansen – 319 km/h
  • 1979 – Japonsko – JR-Maglev ML500 – 517 km/h
  • 1981 – Francie – TGV PSE – 380 km/h
  • 1985 – Německo – ICE – 300 km/h
  • 1987 – Japonsko – JR-Maglev MLU001 – 400,8 km/h
  • 1988 – Německo – ICE – 406 km/h
  • 1988 – Německo – Transrapid 06 – 412,6 km/h
  • 1989 – Německo – Transrapid 07 – 436 km/h
  • 1990 – Francie – TGV Atlantique – 515,3 km/h
  • 1992 – Japonsko – Šinkansen – 350 km/h
  • 1993 – Japonsko – Šinkansen – 425 km/h
  • 1993 – Německo – Transrapid 07 – 450 km/h
  • 1994 – Japonsko – JR-Maglev MLU002N – 431 km/h
  • 1996 – Japonsko – Šinkansen – 446 km/h
  • 1997 – Japonsko – JR-Maglev MLX01 – 550 km/h
  • 1999 – Japonsko – JR-Maglev MLX01 – 552 km/h
  • 2003 – Německo – Transrapid 08 – 501 km/h
  • 2003 – Japonsko – JR-Maglev MLX01 – 581 km/h
  • 2004 – Korejská republika – HSR-350x – 352.4 km/h
  • 2007, 3. dubna – Francie – TGV Duplex – 574,8 km/h (momentální držitel světového rekordu modifikovaných jednotek kolo-kolejnice)
  • 2008 – Čína – CRH3C – 394,2 km/h
  • 2010 – Čína – CRH380A – 416,6 km/h
  • 2010, 3. prosince – Čína – CRH380AL – 486,1 km/h (nemodifikovaná komerční jednotka)
  • 2011, 9. ledna – Čína – CRH380BL – 487,3 km/h (momentální držitel světového rekordu nemodifikovaných komerčních jednotek kolo-kolejnice)