Elektrické lokomotivy

121.083-0 ČD Stanoviště strojvedoucího 131.045+046 stanoviště 150.009 ČD Stanoviště strojvedoucího
163.085-4 ČD Stanoviště strojvedoucího 182.155 stanoviště 350.012-1 ZSSK stanoviště
363.077-9 ČD Stanoviště strojvedoucího 371.201-5 ČD Stanoviště strojvedoucího 380.002-6 ČD  
  • Elektrické lokomotivy na převážné většině tratích vytlačily lokomotivy dieselové a parní. Důvody byly především ekonomické a ekologické. V současné době se můžeme setkat s celou řadou různých typů elektrických lokomotiv, které se liší napájecí soustavou, typem motoru a regulací jeho pohonu, hmotností, výkonem, převodem, provozními podmínkami apod.
  • Podle řadového označení každé lokomotivy je možné určit typ napájecí soustavy. Stejnosměrné lokomotivy mají označení začínající číslici 1, střídavé lokomotivy jsou identifikovány číslicí 2, vícesystémové lokomotivy poznáme podle číslice 3. Řadové označení elektrických vozů a hnacích vozů elektrických jednotek stejnosměrných začíná číslicí 4, střídavých 5 a vícesystémových 6.
  • Mezi nejrozšířenější a nejznámější zástupce patří řada 210 přezdívané ŽEHLIČKY, řada 230 a 240 LAMINÁTKY, řada 242 PLECHÁČE, řada 350 GORILY, řada 362 RYCHLÁ ESA, řada 363 ESA apod. 
  • Pro zrychlení dopravy bylo zahájeno projektování modernizace hlavních tranzitních koridorů, na kterých měly být aplikovány rychlosti na 160km/h.  Vznikla tak síť čtyř tzv. tranzitních železničních koridorů, vytyčených na tratích o délce 1442 km v návaznosti na panevropské dopravní koridory stanovené v první polovině 90. let. S modernizací těchto tratí se začalo v roce 1993 na I. koridoru v části mezi Prahou a Českou Třebovou pro zrychlení dopravy a spojením se Slovenskem, Rakouskem a Německem. Na vzniklých železičních koridorech nejezdí motorové lokomotivy ale jezdí na nich nejlepší elektrické lokomotivy, i s nově nejrychlejší lokomotivou 380.


Výstavba koridorů

  • 1. Koridor: st. hr. Německo - Děčín - Praha - Česká Třebová - Brno - Břeclav - st. hr. Rakousko/st. hr. Slovensko
  • 2. Koridor: st. hr. Rakousko - Břeclav - Přerov - Ostrava - Petrovice u Karviné - st. hr. Polsko s větví Přerov - Olomouc - Česká Třebová
  • 3. Koridor: st. hr. Německo - Cheb - Plzeň - Praha
  • 4. Koridor: Praha - Veselí nad Lužnicí - České Velenice (Horní Dvořiště) - st. hr. Rakousko

 

  • 169 - E499.5
 
    ssss
     

Foto:Atlaslokomotiv.cz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrické lokomotivy

Lokomotiva 182

14.12.2014 14:11
Potřeba dalších elektrických lokomotiv ŠKODA řady E 669.1 (181) pro těžkou nákladní dopravu stála u zrodu druhé, ještě početnější, a posléze třetí série těchto lokomotiv, značených nově jako E 669.2 (182) a E 669.3 (183). Řada E 669.2 (182) byla vyráběna v letech 1963 až 1965, řada E 669.3 (183)...

Lokomototiva 230

14.12.2014 01:44
Lokomotivy řady 230 byly navrženy jako univerzální - byly používány v nákladní a v menší míře i v osobní dopravě. Z výroby byly lokomotivy dodávány do LD Jihlava, LD Brno-Maloměřice, LD Plzeň a LD Bratislava (v souvislosti s pokračující elektrizací). V roce 1982 byly všechny lokomotivy...

Lokomotiva 242

14.12.2014 01:24
Stroje byly z výroby dodány do dep tehdejší Jihozápadní dráhy, jejíhož provozu se na dlouhá léta staly běžnou součástí. Provozovány byly také jihlavským depem. Po rozpadu ČSD na ČD a ŽSR připadly všechny lokomotivy Českým drahám. V té době byly tyto stroje dislokovány v LD České Budějovice,...

Lokomotiva 263

13.12.2014 23:36
Dalším typem elektrických univerzálních lokomotiv ŠKODA II. generace byly střídavé lokomotivy řady S 499.2 (263). Lokomotivy měly vzniknout vypuštěním součástí nutných pro jízdu na stejnosměrném trakčním systému z lokomotiv řady ES 499.1 (363). Dva prototypy byly na základě zadání federálního...

Lokomotiva 340

13.12.2014 23:18
Lokomotiva řady 340 je dvoufrekvenční elektrická lokomotiva na střídavý proud určená pro osobní i nákladní dopravu přes elektrizované hraniční přechody do Rakouska. Lokomotivy byly vytvořeny přestavbou starší řady 240, provedené firmou Škoda Dopravní technika (tovární typ 47Em). LLokomotiva...

Lokomotiva 150

12.12.2014 20:13
Lokomotiva řady 150 je elektrická lokomotiva vyrobená firmou Škoda Plzeň v roce 1978 (tovární typ 65E) pro Československé státní dráhy. Při jejich rozdělení připadly všechny existující stroje Českým drahám.V prosinci 2013, se začátkem nového grafikonu, bylo všech 13 strojů odvozené řady 151...

Lokomotiva 151

12.12.2014 20:11
Lokomotiva řady 151 je elektrická lokomotiva Českých drah vzniklá modernizací (typové označené Škoda 65Em) strojů řady 150 vyrobených firmou Škoda Plzeň. Má přezdívku „potkan“, „krysa“ či případně „banán“ (podle dnes již zanikajícího zeleno-krémového nátěru).V současnosti je tato řada jednou...

Lokomotiva 162

12.12.2014 20:09
Lokomotivy řady E 499.3 (163) byly navrženy jako univerzální stroje, určené pro osobní a nákladní dopravu, kde měly postupně nahradit řady E 499.0 (140) a E 499.1 (141). Stroje řady 162 s rychlejším převodem byly určeny hlavně pro vedení rychlíků a dálkových vlaků. Celá ověřovací série...

Lokomotiva 163

12.12.2014 20:08
Lokomotivy řady E 499.3 (163) byly navrženy jako univerzální stroje, určené pro osobní a nákladní dopravu, kde měly postupně nahradit řady E 499.0 (140) a E 499.1 (141). Stroje řady 162 s rychlejším převodem byly určeny hlavně pro vedení rychlíků a dálkových vlaků. Celá ověřovací série...

Lokomotiva 350

12.12.2014 20:06
  Lokomotivy řady ES 499.0 (350) byly navrženy jako rychlíkové lokomotivy, určené pro vlajkové výkony. Lokomotivy vpodstatě předběhly stav tehdejší infrastruktury a dlouhá léta tak nebyly plně využívány. Po vyrobení lokomotivy přecházely pod RD Bratislava, kde byly deponovány i v době...
<< 1 | 2 | 3 >>

Tvorba www stránek zdarma Webnode