Švýcarsko
Švýcarsko má rozlohu 41 285 km² z toho 4,1 % vodní plochy.Švýcarsko sousedí s následujícími státy, se kterými má suchozemské hranice: s Itálií je 734,2 km, s Francií 571,8 km, s Německem 345,7 km, s Rakouskem 165,1 km (přerušena Lichtenštejnskem) a s Lichtenštejnskem 41,1 km; celkem 1857,9 km.. |
- Švýcarsko leží mezi Bodamským jezerem na severovýchodě, Ženevským jezerem na západě, Horním a Alpským Rýnem na východě a Rýnem na severu, Jurou na severu a jižními Alpami. Švýcarsko je konfederaci a tato federace má 23 kantonů, z nichž 3 se dělí na půlkantony, má 8,039 milionů obyvatel.
- Švýcarské Alpy se podílejí na celkově hornatém povrchu Švýcarska přibližně 60 % plochy a na tomto území leží nejvíce vrcholů vyšších než 4000 metrů. Největší švýcarskou řekou je Rýn.Největším jezerem Alp je Ženevské jezero s rozlohou 581 km² a s maximální hloubkou 310 m.Největším vodopádem je kaskádový Riechenbach spadající z výšky 540 m celkem v sedmi stupních.
- Horská fauna Švýcarských Alp je vzhledem ke kulturnosti krajiny s drsným velehorským podmínkám ve vysokých polohách více jak malá. Vyhubením velkých šelem (medvěda, vlka, rysa) došlo k výraznému narušení přirozené rovnováhy, což v důsledku znamenalo přemnožení srnčí a jelení zvěře, ale i kamzíků. Typickým představitelem hor je všudypřítomný svišť horský. Hojně rozšířen je zde kozorožec, kterých je zde na 12 000 kusů. Ze zástupců ptačí říše se v několika lokalitách můžeme setkat s orlem skalním.
- Glacier Express je slavný švýcarský horský vlak. Jezdí ze Svatého Mořice a Davosu do Zermattu a zpět. Vlak dostal jméno „ledovcový“, protože jeho trasa je vedena po nejvýše položených úzkorozchodných tratích v blízkosti některých velkých švýcarských ledovců.
- Kolejová doprava tvoří ve Švýcarsku páteř veřejné dopravy a má hustou železniční síť s dobrou nabídkou služeb. Klasická železniční doprava spolu se zajímavými horskými a úzkorozchodnými drahami v Alpách je jedním ze znaků Švýcarska.Švýcarská železniční síť má délku 5.035 km, s rozlohou 41.285 km² a je nejhustší na světě a je téměř celá elektrifikována.
- Ve vnitrostátní dopravě je nejdůležitější trojúhelník Basilej - Bern - Curych a na západě spojnice podél Ženevského jezera mezi Ženevou a Lausanne. Nejdůležitější železniční uzel je Olten, křižovatka tratí ve směru východ-západ a sever-jih.
- Vzhledem k topografii je většina tratí vedena v obloucích podle terénního profilu což omezuje rychlost. Nově budované železniční úseky jsou však již projektovány jako vysokorychlostní (Bern - Olten) na rychlost 200 km/h a v tunelech NEAT až 250 km/h. Tyto nové tratě budou propojeny s vysokorychlostními tratěmi sousedních států.
- Z celkové délky 1.392 km úzkorozchodných tratí je pouze 45 km propojeno se sousedními státy. Převážná většina úzkorozchodných tratí používá metrový rozchod, dále jsou používány rozchody 800 mm (např. Wengernalpbahn), 1200 mm (lanovka Rheineck-Walzenhausen) a 750 mm (Waldenburgerbahn).
- Na rozdíl od jiných zemí, není ve Švýcarsku konkurence mezi autobusovou dopravou a hlavními železničními tratěmi. Veřejné železniční a autobusové sítě jsou navrženy tak, aby se vzájemně doplňovaly a jízdní řády na sebe navazovaly