Lokomototiva 230

14.12.2014 01:44

230.041-6 ČD230.101-8 ČD Stanoviště strojvedoucího

  • Lokomotivy řady 230 byly navrženy jako univerzální - byly používány v nákladní a v menší míře i v osobní dopravě. Z výroby byly lokomotivy dodávány do LD Jihlava, LD Brno-Maloměřice, LD Plzeň a LD Bratislava (v souvislosti s pokračující elektrizací). V roce 1982 byly všechny lokomotivy přesunuty do LD Brno-Maloměřice. V roce 1995 byly některé lokomotivy řady 230 přesunuty do DKV Jihlava, které ale roku 1997 přestalo existovat coby samostatné DKV a přešlo pod DKV České Budějovice. V roce 2004 byly českobudějovické "laminátky" přesunuty zpět do Brna-Maloměřic. Lokomotivy dnes zajišťují zejména nákladní, v omezené míře i osobní vozbu prakticky na všech tratích ČD, elektrifikovaných napětím 25 kV~50 Hz. Zajímavostí je jejich nasazení na pN vlaky Brno-Maloměřice - Havlíčkův Brod, kde jsou spojeny do dvoučlenného řízení. Tyto vlaky je možné spatřit i s postrkem, takže soupravy dosahují výkonu 9,24 MW. Značné rozšíření lokomotiv řady 230 ani fakt, že je dosud nezasáhla rozsáhlá vlna rušení neznamená, že stav těchto lokomotiv je dobrý - přestože jde o spolehlivé stroje s robustní konstrukcí, je jim bezmála 40 let a léta náročné služby se na nich už delší dobu výrazně projevují. Zdrojem častých problémů je mj. i stárnoucí laminátová lokomotivní skříň.
  • Parametry lokomotivy

VýrobceŠKODA: Plzeň

Tovární označení: 47 E 1-3
Roky výroby: 1966-67
Vyrobeno:  ks110
Rozchod: 1 435 mm
Uspořádání pojezdu: Bo'Bo'
Trakční systém: 25 kV~50 Hz
Délka přes nárazníky: 16 440 mm
Délka skříně: 15 200 mm
Šířka: 3 020 mm
Výška se staženými sběrači: 4 650 mm
Pevný rozvor: 2 800 mm
Celkový rozvor: 10 600 mm
Vzdálenost otočných čepů: 7 800 mm
Minimální poloměr oblouku: 120 m
Služební hmotnost: 85 t
Max. hmotnost na nápravu: 21,3 t
Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
Průměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mm
Nápravový převod: 1:3,95
Výkon / přetlak kompresoru: 115 m3/hod / 10 bar
Regulace:  výkonupřepínání odboček
Typ trakčních motorů: 5 AL 4446 iP
Trvalý proud:  TM1 100 A
Hodinový proud:  TM1 140 A
Jmen. napětí na svorkách:  TM750 V
Trvalá tažná síla: 210 kN
Hodinová tažná síla: 222 kN
Maximální tažná síla: 320 kN
Trvalý výkon: 3 080 kW
Hodinový výkon: 3 200 kW
Trvalá rychlost: 52,7 km/h
Hodinová rychlost: 51,9 km/h

Maximální rychlost: 100km/h

Zdroj:Atlaslokomotiv.cz