Lokomotiva 371

12.12.2014 20:02

180.002-8 DB180.009-3 DB180.019-2 DB371.001-9 ČD371.201-5 ČD

  • Lokomotivy ES 499.2 (372/371) byly konstruovány jako výhradně rychlíkové lokomotivy s možností využití i ve vozbě mezinárodních nákladních expresů. Lokomotivy řady 372 se staly prvními lokomotivami ČSD, které byly konstruovány pro provoz na trakčních systémech 3 kV ss a 15 kV~16 2/3 Hz; pokud nepočítáme elektrické jednotky řady 680, tak jsou lokomotivy 372/371 jedinými stroji pro tyto napájecí soustavy i dnes.
  • Po vyrobení byly stroje řady 372 ČSD dodány do LD Ústí nad Labem. Při dělení ČSD zůstaly všechny lokomotivy logicky pod vlajkou ČD. V DKV Ústí nad Labem byly všechny stroje deponovány až do 20. září roku 2004, kdy došlo k přesunu rekonstruovaných lokomotiv řady 371 do Prahy. Lokomotivy původní řady 372 zůstaly nadále deponovány v DKV Ústí nad Labem s výjimkou stroje 372.006-7 ČD, který je stejně jako řada 371 dislokován v DKV Praha, PJ Vršovice.
  • Od dodání lokomotiv do jízdního řádu 1991/92 sloužily lokomotivy 372 ČSD i 180 DB pravidelně ve vozbě rychlíků i nákladních vlaků na trati Praha-Ústí nad Labem-Děčín-Bad Schandau-Dresden-Berlin. Od jízdního řádu 1992/1993 byla ale v traťovém úseku Dresden-Berlin zvýšena traťová rychlost na 160 km/h, což znamenalo nasazování těchto lokomotiv pouze v úseku Praha-Dresden. Lokomotivy 372 ČD a 180 DB vozily i nákladní vlaky v úseku Děčín-Dresden, což platí dodnes a objevovaly se i v čele vlaků RoLa (které byly před nedávnem zrušeny). Významným současným výkonem řad 372 ČD a 180 DB je vozba nákladních expresů, jedoucích až do Kutné Hory, a objevují se i v čele kontejnerových vlaků zajíždějících do Prahy Uhříněvsi a do Mělníka. Do Uhříněvsi tyto vlaky zajíždějí proto, že je zde rozsáhlé překladiště kontenerů - Metrans, vybavené vlečkou ústící do žst. Praha-Uhříněves. Zatímco řada 372 ČD a 180 DB byla postupně přesouvána do nákladní dopravy, na jejich původní místo nastoupily modernizované lokomotivy, značené řadou 371 ČD. Ty dnes slouží ve vozbě vlaků kategorií R a EC v úseku Praha-Dresden(-Berlin). Z vlaků vedených lokomotivami řady 371 ČD jmenujme např. EC 170/171 "Hungaria" Praha Holešovice-Berlin Zoo, R 378/379 "Kopernikus" Praha hl.n.-Berlin Licht. nebo EC 172/173 "Vindobona" Praha Holešovice-Dresden Hbf. Tyto lokomotivy vedou i mezinárodní rychlíky v relaci Berlin Zoo-Rzepin (od GVD 2004/2005). Osud lokomotivní řady 371 je dnes nejistý, neboť od roku 2007 by měly být dodávány nové lokomotivy ŠKODA 109 E řady 380 ČD, které patrně řadu 371 na rohodující části výkonů nahradí. Např. u vlaků EC Vindobona tak odpadne nutný přepřah stroje řady 350 ZSSK za lokomotivu 371 ČD v Praze Holešovicích. V Německu se situace lokomotiv 180 DB tak nespolehlivých pro DB též atypických lokomotiv.

 

Parametry lokomotivy:

  • VýrobceŠKODA:  Plzeň
    Tovární označení: 76 E 1 / 80 E 0*
    Rok výroby prototypu: 1988
    Sériová výroba [rekonstrukce]: 1991 [1994-2004]
    Vyrobeno [rekonstruováno]:  ks15 [7]
    Trakční systém3 kV ss; 15 kV~16,7 Hz
    Délka přes nárazníky: 16 800 mm
    Délka skříně: 15 500 mm
    Šířka: 2 990 mm
    Výška se staženými sběrači: 4 627 mm
    Rozvor náprav: 3 200 mm
    Vzdálenost otočných čepů: 8 300 mm
    Minimální poloměr oblouku: 120 m
    Uspořádání pojezdu: Bo'Bo'
    Služební hmotnost: 84 t
    Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
    Průměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mm
    Rozchod: 1 435 mm
    Nápravový převod: 1:3,521 [1:2,62]
    Typ trakčních motorů: AL 4542 FnT
    Trvalý proud:  TM550 A
    Hodinový proud:  TM770 A
    Jmen. napětí na svorkách:  TM3 000/2 V
    Trvalá tažná síla: 147 [102] kN
    Maximální tažná síla243:  [205] kN
    Regulace:  výkonuodporová
    Trvalý výkon: 3 080 kW
    Specifická hmotnost: 27,3 kg/kW
    Výkon EDB: 2 200 kW
    Trvalá rychlost: 77 [103] km/h
    Maximální rychlost: 120 [160] km/h

Zdroj:Atlaslokomotiv.cz