Lokomotiva 363

12.12.2014 20:03

362.121-6 ČD363.017-5 ČD363.027-4 ČD363.037-3 ČD363.054-8 ČD363.070-4 ČD

  • Lokomotivní řada ES 499.1 (363) byla uvažována jako univerzální lokomotiva, která by byla stejně tak vhodná pro osobní i nákladní dopravu. Lokomotivami řady ES 499.1 bylo plánováno postupně nahradit dožívající lokomotivy první generace a spolu s postupující elektrizací i motorové traťové lokomotivy. Řada ES 499.1 vytvořila základ pro pozdější modifikace pro stejnosměrnou napájecí soustavu (řada E 499.3 - 163) a střídavou napájecí soustavu (řada S 499.2 - 263).
  • Prototypové lokomotivy krátce po vyrobení sloužily v LD Jihlava, zatímco ověřovací série a první výrobní série byly dodány do LD Přerov. Další série byly rozmisťovány do dep, obsluhujících vozební ramena se styky napěťových soustav. Lokomotivy se tak dostaly do LD České Budějovice, Plzeň, Praha Jih, Zdice, Nymburk a Jihlava. Při dělení ČSD na ČD a ŽSR v roce 1993 byla většina lokomotiv ponechána v Česku, v menší míře však byla tato řada přidělena i slovenským železnicím. Lokomotivy 363 ČD byly později redislokovány do DKV Brno, České Budějovice, Ostrava, Plzeň a Praha, rekonstruované stroje řady 362 ČD byly deponovány pouze v DKV Praha PJ Vršovice. Se zavedením GVD 2004/2005 došlo k dalším přesunům; řada 363 ČD byla soustředěna pouze do DKV Brno, Plzeň a Ostrava a lokomotivy řady 362 ČD byly přesunuty do DKV Brno. Na Slovensku jsou tradičním působištěm lokomotiv řady 363 a 362 bratislavská depa. Při rozdělení slovenských železnic na ZSSK a ZSSK Cargo přešly tyto stroje pod Železničnou spoločnosť - ZSSK, zajišťující osobní dopravu.
  • Zkušební provoz lokomotivy ES 499.1001 byl zahájen 15.12.1980 na vozebním rameni mezi Horažďovicemi a Chebem přes Plzeň. Další výkony probíhaly na Jihlavsku. Prototypovým lokomotivám se nehody zdaleka nevyhýbaly - stroj ES 499.1001 ještě před prodejem ČSD vykolejil a nedlouho na to byl poškozen při posunu, lokomotiva ES 499.1002 v roce 1983 zase havarovala na nádraží Praha Střed (dnešní Masarykovo nádraží). Drahám byly lokomotivy prodány k 31.12.1981 za cenu 8 900 000 Kčs za stroj. Prototypy byly i nadále provozovány v LD Jihlava. Kromě zkoušek v běžném provozu lokomotivy ES 499.1 samozřejmě absolvovaly i rozsáhlé zkoušky na ŽZO Cerhenice. Lokomotivy ověřovací a první série sloužily zejména na trati do Břeclavi, a to ve vozbě osobních i nákladních vlaků a rychlíků. Část lokomotiv druhé série byla dodána do Bratislavy. Lokomotivy dalších sérií se objevovaly v čele osobních i nákladních vlaků v okolí Plzně, Prahy a Českých Budějovic. Lokomotivní řada 363 je dodnes nejpočetněji zastoupenou řadou elektrických lokomotiv ČD a tomu odpovídá i její dnešní nasazení. Stroje této řady se vyskytují na tratích se styky napěťových soustav a jejich proudloužených ramenech, tzn. že lokomotivy řady 363 jezdí prakticky na všech elektrifikovaných tratích ČD, a to na vlacích téměř všech kategorií. Modernizované lokomotivy řady 362 se objevují na prestižních výkonech na 1. národním železničním koridoru. ZSSK nasazuje lokomotivy na trať Bratislava-Košice s prodloužením až do Hidasnémeti (Maďarsko) a na tratě v okolí Bratislavy.
  • Parametry lokomotivy:

Výrobce: ŠKODA Plzeň
Tovární označení: 69 E 0-5 / 69 Er*
Rok výroby prototypu: 1980 / 1990*
Sériová výroba [rekonstrukce]: 1984-90 [1993-01]
Vyrobeno [rekonstruováno]:  ks181 [29] / 1*
Trakční systém: 3 kV ss, 25kV~50Hz
Délka přes nárazníky: 16 800 mm
Délka skříně: 15 500 mm
Šířka: 2 940 mm
Výška: 4 625 mm
Rozvor podvozku: 3 200 mm
Vzdálenost otočných čepů: 8 300 mm
Minimální poloměr oblouku: 120 m
Uspořádání pojezdu: Bo'Bo'
Služební hmotnost: 87 t
Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
Průměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mm
Rozchod: 1 435 mm
Výkon kompresoru: 120 m3/h
Nápravový převod: 1:3,522 [1:3,038]
Typ trakčních motorů: AL 4562 FiR [1 AL 4542 FiR]
Trvalý proud:  TM715 A
Hodinový proud:  TM765 A
Jm. napětí na svorkách: TM [=]1 300 V
Jm. napětí na svorkách: TM [~]1 150 V
Trvalá tažná síla: 177 [152] kN
Maximální tažná síla: 260 [258] kN
Maximální brzdná síla:  EDB162 [140] kN
Regulace:  výkonupulzní tyristorová
Trvalý výkon:  [=]3 480 kW
Trvalý výkon:  [~]3 060 kW
Specifická hmotnost:  [=]25 kg/kW
Specifická hmotnost:  [~]28,4 kg/kW
Trvalý výkon:  EDB3 000 kW
Trvalá rychlost:  [=]66,5 [77] km/h
Trvalá rychlost:  [~]59 [68,4] km/h
Maximální rychlost: 120 [140] km/h

Zdroj:Atlaslokomotiv,cz