Lokomotiva 350

12.12.2014 20:06

350.001-4 ZSSK350.007-1 ZSSK350.011-3 ZSSK350.012-1 ZSSK350.018-8 ZSSK

 

  • Lokomotivy řady ES 499.0 (350) byly navrženy jako rychlíkové lokomotivy, určené pro vlajkové výkony. Lokomotivy vpodstatě předběhly stav tehdejší infrastruktury a dlouhá léta tak nebyly plně využívány.
  • Po vyrobení lokomotivy přecházely pod RD Bratislava, kde byly deponovány i v době dělení ČSD na ČD a ŽSR. Všechny lokomotivy tedy zůstaly ve stavu Železnic Slovenské republiky. Oficiálním provozovatelem lokomotiv je od 1.1.2005 Železničná spoločnosť - ZSSK. Na strojích jezdí však i čeští strojvedoucí z DKV Praha.
  • Patrně nejdůležitějším vozebním ramenem byla zpočátku pro tyto lokomotivy trať Štúrovo-Bratislava-Praha. Později lokomotivy začaly zajiždět až do Děčína a Budapešti. Po rozpadu Československa byl provoz řady 350 na území ČR zredukován. Později došlo opět k většímu rozšíření této řady na území ČD. GVD 2004/2005 přinesl značný rozmach nasazování řady 350 ZSSK na vlaky jedoucí přes Českou republiku. Lokomotivy řady 350 ZSSK dnes slouží zejména ve vozbě vlaků kategorií EuroCity, expresů a rychlíků na vozebním rameni Praha-Bratislava-Budapest a vlaků InterCity na území Slovenska. Objevují se např. v čele vlaků EC 75/74 "Alois Negrelli" Praha hl.n.-Břeclav, EC 135/134 "Vyšehrad" Praha hl.n.-Bratislava hl.st., EC 171/170 "Hungaria" Praha Holešovice-Budapest Nyugati nebo R 655 Praha hl.n.-Brno hl.n. V budoucnosti lze očekávat výrazný ústup řady 350 z elitních výkonů a přesun na výkony nižších kategorií. Důvodem je vedle stáří a stavu lokomotiv také plánované nasazení vozidel řad 380 a 680 ČD na elitní výkony, kterého se snad dočkáme v nejbližších letech. Za zmínku stojí také značná "úmrtnost" lokomotiv řady 350, neboť v provozu již je jen 18 strojů z 20 vyrobených lokomotiv. Pro lokomotivu ES 499.0010 ČSD se stal osudným výkon na vlaku R 271 "Meridian" dne 28.6.1977; lokomotiva vykolejila ve stanici Bratislava hl.st. a byla tak těžce poškozena, že musela být pouhé dva roky po vyrobení zrušena. Podobný osud potkal i lokomotivu 350.009-7 ČSD, která s vlakem Ex 372 "Balt-Orient" najela na konec osobního vlaku, tvořeného jednotkou řady 460 ČSD. Stalo se tak v Nových Kopistech dne 10.11.1989. Výsledkem nehody byla řada mrtvých a zraněných, poškození tří vozů osobního vlaku (včetně elektrického vozu) a zdemolování zmiňované lokomotivy 350.009-7 ČSD, jejíž strojvedoucí byl na místě mrtev.

 

  •  VýrobceŠKODA:  Plzeň
    Tovární označení: 55 E 0-1
    Roky výroby: 1973-75
    Vyrobeno:  ks20
    Trakční systém: 3 kV ss; 25 kV~50 Hz
    Délka přes nárazníky: 16 740 mm
    Délka skříně: 15 500 mm
    Šířka: 2 940 mm
    Výška se staženými sběrači: 4 640 mm
    Rozvor podvozku: 3 200 mm
    Vzdálenost otočných čepů: 8 300 mm
    Minimální poloměr oblouku: 120 m
    Uspořádání pojezdu: Bo'Bo'
    Služební hmotnost: 89,6 / 87,4* t
    Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
    Průměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mm
    Rozchod: 1 435 mm
    Výkon kompresoru: 120 m3/h
    Nápravový převod: 1:2,162
    Typ trakčních motorů: AL 4741 Flt
    Trvalý proud: TM715 A
    Hodinový proud:  TM750 A
    Jmen. napětí na svorkách:  TM3 000/2 V
    Trvalá tažná síla: 126 kN
    Hodinová tažná síla: 134 kN
    Maximální tažná síla: 210 kN
    Regulace:  výkonuodporová
    Trvalý výkon: 4 000 kW
    Hodinový výkon: 4 200 kW
    Specifická hmotnost: 22,4 kg/kW
    Trvalý výkon:  EDB3 600 kW
    Trvalá rychlost: 113,3 km/h
    Hodinová rychlos: t111 km/h
    Maximální rychlost: 160 km/h

Zdroj:Alaskolomotiv.cu