Lokomotiva 263

13.12.2014 23:36
  • 263.003263.002
  • Dalším typem elektrických univerzálních lokomotiv ŠKODA II. generace byly střídavé lokomotivy řady S 499.2 (263). Lokomotivy měly vzniknout vypuštěním součástí nutných pro jízdu na stejnosměrném trakčním systému z lokomotiv řady ES 499.1 (363). Dva prototypy byly na základě zadání federálního ministerstva dopravy postaveny v roce 1984. Cena jedné prototypové lokomotivy byla 7 300 000 Kčs. Sériová dodávka byla ministerstvem dopravy objednána v roce 1986 a v roce 1988 bylo všech 10 sériových strojů dodáno. K dalším dodávkám nedošlo z důvodu poklesu výkonů v železniční přepravě po roce 1990. Nebyl realizován ani projekt řady 262 s upraveným nápravovým převodem a dalšími modifikacemi.
  • Lokomotivy řady 263 jsou navrženy pro univerzální využití. Dva prototypy jsou dislokovány v DKV Brno a zajišťují vozbu především osobních vlaků. Všechny sériové stroje jsou v majetku ZSSK, jsou dislokovány v Bratislavě a obsluhují vozební rameno Bratislava-Břeclav.

Parametry lokomotivy:

  • Technické údaje
    VýrobceŠKODA: Plzeň
    Tovární označení: 70 E 0 [70 E 1]
    Rok výroby: 1984 [1988]
    Vyrobeno: ks2 [10]
    Trakční systém: 25 kV~50 Hz
    Délka přes nárazníky: 16 800 mm
    Délka skříně: 15 500 mm
    Šířka: 2 940 mm
    Výška se staženými sběrači: 4 640 [4 625] mm
    Rozvor podvozku: 3 200 mm
    Vzdálenost otočných čepů: 8 300 mm
    Minimální poloměr oblouku: 120 m
    Uspořádání pojezdu: Bo'Bo'
    Služební hmotnost: 84,2 t
    Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
    Rozchod: 1 435 mm
    Nápravový převod: 1:3,52
    Typ trakčních motorů: AL 4542 FiR
    Trvalý proud: TM715 A
    Hodinový proud: TM750 A
    Trvalá tažná síla: 182 [176] kN
    Maximální tažná síla: 285 [300] kN
    Regulace:  výkonutyristorová
    Trvalý výkon: 3 060 kW
    Trvalý výkon: EDB3 000 [3 200] kW
    Trvalá rychlost 59 [58] km/h
    Maximální rychlost: 120 km/h

Zdroj:atlaslomotiv.cz