Lokomotiva 263
13.12.2014 23:36
- Dalším typem elektrických univerzálních lokomotiv ŠKODA II. generace byly střídavé lokomotivy řady S 499.2 (263). Lokomotivy měly vzniknout vypuštěním součástí nutných pro jízdu na stejnosměrném trakčním systému z lokomotiv řady ES 499.1 (363). Dva prototypy byly na základě zadání federálního ministerstva dopravy postaveny v roce 1984. Cena jedné prototypové lokomotivy byla 7 300 000 Kčs. Sériová dodávka byla ministerstvem dopravy objednána v roce 1986 a v roce 1988 bylo všech 10 sériových strojů dodáno. K dalším dodávkám nedošlo z důvodu poklesu výkonů v železniční přepravě po roce 1990. Nebyl realizován ani projekt řady 262 s upraveným nápravovým převodem a dalšími modifikacemi.
- Lokomotivy řady 263 jsou navrženy pro univerzální využití. Dva prototypy jsou dislokovány v DKV Brno a zajišťují vozbu především osobních vlaků. Všechny sériové stroje jsou v majetku ZSSK, jsou dislokovány v Bratislavě a obsluhují vozební rameno Bratislava-Břeclav.
Parametry lokomotivy:
- Technické údaje
VýrobceŠKODA: Plzeň
Tovární označení: 70 E 0 [70 E 1]
Rok výroby: 1984 [1988]
Vyrobeno: ks2 [10]
Trakční systém: 25 kV~50 Hz
Délka přes nárazníky: 16 800 mm
Délka skříně: 15 500 mm
Šířka: 2 940 mm
Výška se staženými sběrači: 4 640 [4 625] mm
Rozvor podvozku: 3 200 mm
Vzdálenost otočných čepů: 8 300 mm
Minimální poloměr oblouku: 120 m
Uspořádání pojezdu: Bo'Bo'
Služební hmotnost: 84,2 t
Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
Rozchod: 1 435 mm
Nápravový převod: 1:3,52
Typ trakčních motorů: AL 4542 FiR
Trvalý proud: TM715 A
Hodinový proud: TM750 A
Trvalá tažná síla: 182 [176] kN
Maximální tažná síla: 285 [300] kN
Regulace: výkonutyristorová
Trvalý výkon: 3 060 kW
Trvalý výkon: EDB3 000 [3 200] kW
Trvalá rychlost 59 [58] km/h
Maximální rychlost: 120 km/h
Zdroj:atlaslomotiv.cz