Lokomotiva 242

14.12.2014 01:24

242.220-2 ČD242.247-5 ČD 242.277-2 ČD Stanoviště strojvedoucího

  • Stroje byly z výroby dodány do dep tehdejší Jihozápadní dráhy, jejíhož provozu se na dlouhá léta staly běžnou součástí. Provozovány byly také jihlavským depem. Po rozpadu ČSD na ČD a ŽSR připadly všechny lokomotivy Českým drahám. V té době byly tyto stroje dislokovány v LD České Budějovice, Jihlava, Plzeň a Cheb. Roku 1995 byly jihlavské lokomotivy (celkem 6 strojů) přesunuty do LD Brno. V roce 2000 byla lokomotivní řada 242 deponována v DKV Brno, České Budějovice a Plzeň. Se zavedením GVD 2004/2005 přešly českobudějovické lokomotivy pod DKV Brno a Plzeň, kde přečkaly rozdělení ČD na ČD a ČD Cargo a kde jsou provozovány dodnes.
  • Lokomotivy Jihozápadní dráhy sloužily v osobní i nákladní dopravě, zatímco doménou brněnských strojů bylo vedení osobních vlaků. V GVD 2009/2010 se brněnské lokomotivy řady 242 objevují v čele osobních vlaků na trati Břeclav - Brno - Žďár nad Sázavou, vedou osobní a spěšné vlaky v okolí Havlíčkova Brodu a z rychlíků např. R 810/811 v úseku Břeclav - Brno či R 374/375 "Devín" Bratislava - Břeclav. Řada 242 DKV Brno se objevuje i na výkonech čistě na území Slovenska - např. v úseku Banská Bystrica - Bratislava na rychlíku č. 810/811. Plzeňské stroje vozí osobní vlaky v okolí Plzně, vyskytují se i na osobních vlacích mezi Táborem a Českými Budějovicemi či Strakonicemi a Českými Budějovicemi. Dále se s nimi setkáme na osobních vlacích v okolí Chebu. Z rychlíků vedených řadou 242 ČD jmenujme R 660/661 "Rožmberk", R 662/663 "Vajgar", R 664/665 "Jakub Krčín", R 666/667 "Petr Vok" či R 668/669 "Junák", vše v rameni Jihlava - České Budějovice - Plzeň. Z původního počtu 86 lokomotiv dnes České dráhy provozují 82 strojů. Zbývající čtyři lokomotivy (inventárních čísel 225, 232, 257, 270) byly zrušeny po haváriích. Nechybělo mnoho a tento výčet mohl být bohatší o stroje 242.212-9 ČD a 242.267-3 ČD, které se v prosinci 2000 srazily u žst. Plešnice a utrpěly těžká poškození v podobě zlomeného hlavního rámu a zničených kabin. Nedostatek střídavých lokomotiv u ČD ale zapříčinil, že navzdory rozsáhlým škodám byly obě lokomotivy v roce 2001 v dílnách společnosti DYKO Kolín opraveny.
  • V provozu se řada 242 plně osvědčila; jedná se o poměrně jednoduché a robustní lokomotivy, jedny z posledních lokomotiv, které se ještě obešly bez elektroniky. Nejen díky tomu vykazuje řada 242 solidní spolehlivost, avšak s přispěním nepostačující údržby se objevují závady na pojezdové části lokomotivy, související se zařízením pro přenos podélných sil mezi skříní a podvozky. Toto se projevuje vibracemi podvozků a nastaly i případy lomu tažných tyčí. Samotné řešení přenosu podélných sil šikmými tyčemi se v praxi dle očekávání neprojevilo jako příliš šťastné - nezaručuje totiž dokonalé vyrovnávání klopných momentů a tím omezuje schopnosti plného využití adhezní hmotnosti.Parametry lokomotivy:

 

  • Parametry Lokomotivy:

Výrobce: ŠKODA Plzeň
Tovární označení: 73 E 1-3
Roky výroby: 1975-81
Vyrobeno:  ks86
Trakční systém: 25 kV~50 Hz
Délka přes nárazníky: 16 440 mm
Délka skříně: 15 200 mm
Šířka: 2 940 mm
Výška se staženými sběrači: 4 650 mm
Rozvor podvozku: 2 800 mm
Vzdálenost otočných čepů: 7 800 mm
Minimální poloměr oblouku:  120 m
Uspořádání pojezdu: Bo'Bo'
Služební hmotnost: 84 t
Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
Průměr opotřebených dv.: 1 180 mm
Rozchod: 1 435 mm
Výkon kompresoru: 120 m3/h
Nápravový převod: 1:3,2
Typ trakčních motorů: 9 AL 4446 iP
Trvalý proud: TM1 100 A
Hodinový proud:  TM1 140 A
Jmen. napětí na svorkách:  TM750 V
Trvalá tažná síla: 173 kN
Hodinová tažná síla: 183 kN
Maximální tažná síla: 240 kN
Regulace: výkonupřepínáním odboček
Trvalý výkon: 3 080 kW
Hodinový výkon: 3 200 kW
Trvalá rychlost: 64 km/h
Hodinová rychlost: 63 km/h
Maximální rychlost: 120 km/h

Zdroj:Atlaslokomotiv.cz