Lokomotiva 182

14.12.2014 14:11

182.050

  • Potřeba dalších elektrických lokomotiv ŠKODA řady E 669.1 (181) pro těžkou nákladní dopravu stála u zrodu druhé, ještě početnější, a posléze třetí série těchto lokomotiv, značených nově jako E 669.2 (182) a E 669.3 (183). Řada E 669.2 (182) byla vyráběna v letech 1963 až 1965, řada E 669.3 (183) v roce 1971.
  • Provozní určení nových lokomotivních řad 182 a 183 zůstává stejné, jako u předchůdkyně 181, a to těžkotonážní nákladní doprava. Zatímco řada 182 jezdí pod vlajkou ČD i ZSSK, stroje řady 183 patří výhradně slovenské ZSSK. Ani tyto řady to dnes nemají lehké, neboť je stejně jako řadu 181 nahrazují modernější čtyřnápravové lokomotivy; na Slovensku je nahrazují i dvoudílné lokomotivy řady 131..

Parametry lokomotivy:

  • Výrobce: Závody V. I. Lenina Plzeň
    [ŠKODA Plzeň]
    Tovární označení: 59 E 1-3 [61 E 1]
    Roky výroby: 1963-65 [1971]
    Vyrobeno:  ks168 [43]
    Rozchod: 1 435 mm
    Uspořádání pojezdu: Co'Co'
    Trakční systém: 3 kV=
    Délka přes nárazníky: 18 800 [18 940] mm
    Délka skříně: 17 560 [17 700] mm
    Šířka: 2 950 mm
    Výška se staženými sběrači: 4 500 mm
    Pevný rozvor: 4 600 mm
    Celkový rozvor: 13 000 mm
    Vzdálenost otočných čepů: 9 400 mm
    Minimální poloměr oblouku: 125 m
    Služební hmotnost: 120 t
    Max. hmotnost na nápravu: 20 t
    Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
    Průměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mm
    Nápravový převod: 1:4,238
    Výkon / přetlak kompresoru: 156 m3/hod / 8 bar
    Regulace:  výkonuodporová
    Typ trakčních motorů: 2 AD 4346 gT
    Trvalý proud:  TM330 A
    Hodinový proud:  TM355 A
    Jmen. napětí na svorkách:  TM3 000/2 V
    Trvalá tažná síla: 213 kN
    Hodinová tažná síla:  236 kN
    Maximální tažná síla: 345 kN
    Trvalý výkon: 2 790 kW
    Hodinový výkon: 3 000 kW
    Trvalá rychlost: 47,2 km/h
    Hodinová rychlost: 45,8 km/h
    Maximální rychlost: 90 km/h     ( V závorce údaje pro 183)

Zdroj:Atlaslokomotiv.cz