Lokomotiva 181

14.12.2014 14:43

181.083181.114

  • V roce 1958 byly vyrobeny dvě prototypové nákladní šestinápravové lokomotivy řady E 669.0 (180), které se staly předobrazem sériových lokomotiv, značených jako E 669.1 (181). Jejich výroba probíhala ve dvou sériích, z nichž první čítala 80 lokomotiv a dodána byla v roce 1961, zatímco druhá série byla sedmdesátikusová a dokončena byla o rok později, v roce 1962. Lokomotivy první série mohly jezdit i na stejnosměrný proud se sníženým napětím na 1,5 kV a měly tedy nižší výkon trakčních motorů. V letech 1960-76 byly v modifikovaném provedení stroje vycházející z řady E 669.1 ČSD vyváženy i do Sovětského svazu, kde jezdily pod označením ČS 2.
  • Lokomotivy řady 181 byly navrženy výhradně pro těžkotonážní nákladní dopravu, ve které nachazejí nejlepší využití svých vlastností. Používají se i v postrkové službě. Dva stroje řady 181 (181.024 a 181.040) jsou v majetku společnosti OKD Doprava. Její lokomotivy se poznají podle modrožlutého nátěru. ZSSK nevlastní ani jednu lokomotivu řady 181. Ač jsou velmi staré, jsou lokomotivy řady 181 stále ještě oblíbenými stroji. Výhodou je jednoduchá konstrukce a spolehlivost, jakož i dobrá adheze, síla v tahu a oproti řadám 121 a zejména 141 velmi klidný chod (díky třínápravovým podvozkům). Tichým chodem se vyznačují i pomocné pohony, což se o strojích 121 a 141 nedá říci. Strojovna lokomotivy má bohužel velmi úzké uličky. Hlavním záporem, který je také hlavní příčinou rušení lokomotiv 181, je přechodnost 3 - v obloucích mají lokomotivy sníženou rychlost, neboť svými třínápravovými podvozky obrušují vnitřní hrany kolejnic. Díky tomu jsou tyto lokomotivy vytlačovány novějšími stroji zejména řady 163, které díky dvounápravovým podvozkům nevykazují takovou deformaci traťového svršku.

 

  • Parametry lokomotivy:
Výrobce: Závody V. I. Lenina Plzeň
Tovární označení: 31 E 1-2
Roky výroby: 1961-62
Vyrobeno:  ks150
Rozchod: 1 435 mm
Uspořádání pojezdu: Co'Co'
Trakční systém: 3 kV=
Délka přes nárazníky: 18 800 mm
Délka skříně: 17 560 mm
Šířka: 2 950 mm
Výška se staženými sběrači: 4 650 mm
Pevný rozvor: 4 800 mm
Celkový rozvor: 13 000 mm
Vzdálenost otočných čepů: 9 400 mm
Minimální poloměr oblouku: 125 m
Služební hmotnost: 124,2 t
Max. hmotnost na nápravu: 20,7 t
Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
Průměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mm
Nápravový převod: 1:4,238
Výkon / přetlak kompresor: 156 m3/hod / 8 baru
Regulace:  výkonuodporová
Typ trakčních motorů: 1 AD 4346 gT
Trvalý proud:  TM330 / 3071 A
Hodinový proud:  TM355 / 3321 A
Jmen. napětí na svorkách:  TM3 000/2 V
Trvalá tažná síla: 213 kN
Hodinová tažná síla: 236 kN
Maximální tažná síla: 345 kN
Trvalý výkon: 2 790 / 2 6101 kW
Hodinový výkon: 3 000 / 2 8201 kW
Trvalá rychlost: 47,2 km/h
Hodinová rychlost: 45,8 km/h
Maximální: 90km/h

Zdroj:Atlaslokomotiv.cz