Lokomotiva 163
12.12.2014 20:08
- Lokomotivy řady E 499.3 (163) byly navrženy jako univerzální stroje, určené pro osobní a nákladní dopravu, kde měly postupně nahradit řady E 499.0 (140) a E 499.1 (141). Stroje řady 162 s rychlejším převodem byly určeny hlavně pro vedení rychlíků a dálkových vlaků.
- Celá ověřovací série byla po vyrobení umístěna do LD Ústí nad Labem. Lokomotivy působily v oblasti Severozápadní dráhy. Následující dvě série lokomotiv byly rozděleny mezi LD Česká Třebová, Olomouc a Košice. Další lokomotivy byly dodávány i do Prahy a do Ostravy. Později došlo k četným přesunům lokomotiv. Při dělení ČSD na ČD a ŽSR byly lokomotivy rozděleny mezi obě nově vzniklé železnice podle jejich dosavadního rozmístění. Dnes jsou lokomotivy řady 163 ČD dislokovány v DKV Ústí nad Labem (kde jsou zastoupeny nejpočetněji), DKV Česká Třebová, DKV Ostrava a DKV Praha. Lokomotivy řady 162 ČD jsou umístěny pouze v DKV Praha a DKV Ostrava. Slovenské lokomotivy řady 163 jsou deponovány v Košicích a v Žilině, řada 162 ZSSK pouze v žilinském depu. K 1.1.2005 přešly všechny stroje řady 163 a 162 pod ZSSK, zajišťující osobní dopravu.
- Po dodání začaly lokomotivy rychle sloužit v osobní i nákladní vozbě. Stroje řady 163 zajišťují velkou část osobní vozby na severočeských elektrizovaných tratích, vedou osobní vlaky v okolí Pardubic a na Ostravsku. Lokomotivy řady 162 se pohybují zejména na 1. koridoru, nejčastěji v čele rychlíků. Sporadicky vedou i osobní vlaky. V minulosti byly řadou 162 vedeny i vlaky kategorie SuperCity (Manažer a Mladý svět); pro tyto výkony byly vyhrazeny lokomotivy 162.052-5 ČD, 162.053-3 ČD a 162.054-1 ČD. Dnes se řada 162 objevuje např. v čele vlaků R 241/240 "Vsacan" (Ústí nad Labem hl.n.)-Praha hl.n.-Přerov, R 253/252 "Bohemia" Praha hl.n.-Letohrad, dále vede rychlíky mezi Prahou Mas.n. a Děčinem hl.n. Trendem posledních několika let je zvyšování podílu řady 163 v nákladní vozbě, kde nahrazují stárnoucí lokomotivy řady 181, kterým jednak končí životnost a jednak jejich podvozky v obloucích obrušují vnitřní hrany kolejnic, což samozřejmě není vítáno. Zato na Slovensku jsou lokomotivy řady 163 a 162 využívány výhradně v osobní vozbě. Košické lokomotivy vozí zejména osobní vlaky v okolí Košic a rychlíky Košice-Čierna nad Tisou. Zajímavostí je jejich nasazení na vlaky do ukrajinského Čopu. Žilinské stroje zajišťují zejména osobní vozbu mezi Žilinou a Spišskou Novou Vsí a Čadcou.
Parametry lokomotivy
- Výrobce: ŠKODA Plzeň
Tovární označení: 71 E 1-3 / 99 E 11 [98 E 1]
Roky výroby: 1984-92 [1991]
Vyrobeno: ks120 [60]
Rozchod: 1 435 mm
Uspořádání pojezdu: Bo'Bo'
Trakční systém: 3 kV=
Délka přes nárazníky: 16 800 mm
Délka skříně: 15 500 mm
Šířka: 2 940 mm
Výška se staženými sběrači: 4 640 / 4 5951 [4 595] mm
Pevný rozvor: 3 200 mm
Celkový rozvor: 11 500 mm
Vzdálenost otočných čepů: 8 300 mm
Minimální poloměr oblouku: 120 m
Služební hmotnost: 84 [84,5] t
Max. hmotnost na nápravu: 21,4 t
Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
Průměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mm
Nápravový převod: 1:3,522 [1:3,038]
Výkon / přetlak kompresoru: 120 m3/h / 10 bar
Regulace: výkonupulzní
Typ trakčních motorů: Al 4542 FiR [1 Al 4542 FiR]
Trvalý proud: TM715 A
Hodinový proud: TM750 A
Jm. napětí na svorkách: TM1 300 V
Trvalá tažná síla: 177 [160] kN
Maximální tažná síla: 285 / 3001 [258] kN
Trvalý výkon: 3 480 kW
Trvalý výkon: EDB3 000 kW
Trvalá rychlost: 70,8 [78,3] km/h
Maximální rychlost: 120 [140] km/h ( údaje v závorkách pro 162)
Zdroj:Atlaslokomotiv.cz