Lokomotiva 140
14.12.2014 16:45
- Vzhledem k rozhodnutí o elektrizaci tratí ČSD stejnosměrným elektrickým proudem o napětí 3 kV bylo nutné vyrobit nové lokomotivy určené k zajíšťování vozby na těchto tratích. Objedávka byla vystavena v roce 1946. Bylo rozhodnuto, že nová lokomotiva bude licenční a bude využívat sofistikované technologie.
- Proto byly k vývoji přizvány švýcarské firmy SLM Winterthur a SAAS. Výrobu si vzala na starost ŠKODA Plzeň (tehdy Závody V. I. Lenina - ZVIL). Licenční celky vycházely ze švýcarské lokomotivy Ae 4/4. Prototyp nové řady E 499.0 (140), první řady I. generace, byl dokončen roku 1953. Sériová výroba probíhala souběžně s výrobou parních lokomotiv až do roku 1958. Cena jedné lokomotivy z první série byla necelé 3 000 000 Kčs, ceny strojů z dalších sérií postupně klesaly až na 1 800 000 Kčs za jednu lokomotivu z páté série. V modifikovaných verzích byly lokomotivy exportovány i do SSSR a KLDR.
- Stroje byly navrženy jako univerzální, používaly se pro rychlíkovou, osobní, nákladní i postrkovou službu. Dodávky moderních elektrických lokomotiv řad E 499.3 (163) a 162 na počátku devadesátých let způsobily rozsáhlé rušení starých lokomotiv řady 140. Málokterá lokomotiva přežila rok 2000. Poslední lokomotivy patřící ČD již nejsou turnusovány, neboť se používají jen jako provozní záloha. Na Slovensku je situace poněkud jiná. V majetku ZSSK je dosud mnohem více lokomotiv než u ČD a i jejich provoz je daleko častější. Za celý svůj dlouhý život prodělaly lokomotivy řadu rekonstrukcí.
Parametry lokomotivy:
-
Výrobce: Závody V. I. Lenina PlzeňTovární označení: 12 E 1-6Vyrobeno: ks100Rozchod: 1 435 mmUspořádání pojezdu: Bo'Bo'Trakční systém: 3 kV=Délka přes nárazníky: 15 6001 / 15 8002 /
15 7403 / 16 4004 mmDélka skříně: 14 500 mmŠířka: 2 950 mmVýška se staženými sběrači: 4 500 mmPevný rozvor: 3 330 mmCelkový rozvor: 11 500 mmVzdálenost otočných čepů: 8 170 mmMinimální poloměr oblouku: 120 mSlužební hmotnost: 82 tMax. hmotnost na nápravu: 20,5 tPrůměr nových dvojkolí: 1 250 mmPrůměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mmNápravový převod: 1:2,27Výkon / přetlak kompresoru: 120 m3/h / 8 barRegulace: výkonuodporováTyp trakčních motorů: Al 4846 zTTrvalý proud: TM360 AHodinový proud: TM415 AJmen. napětí na svorkách: TM3 000/2 VTrvalá tažná síla: 110 kNHodinová tažná síla: 140 kNMaximální tažná síla: 212 kNTrvalý výkon: 2 032 kWHodinový výkon: 2 344 kWTrvalá rychlost: 66,5 km/hHodinová rychlost: 60,3 km/hMaximální rychlost: 120 km/h
Zdroj:Atlaslokomotiv.cz