Lokomotiva 140

14.12.2014 16:45

140.004 140.094 stanoviště

  • Vzhledem k rozhodnutí o elektrizaci tratí ČSD stejnosměrným elektrickým proudem o napětí 3 kV bylo nutné vyrobit nové lokomotivy určené k zajíšťování vozby na těchto tratích. Objedávka byla vystavena v roce 1946. Bylo rozhodnuto, že nová lokomotiva bude licenční a bude využívat sofistikované technologie.
  • Proto byly k vývoji přizvány švýcarské firmy SLM Winterthur a SAAS. Výrobu si vzala na starost ŠKODA Plzeň (tehdy Závody V. I. Lenina - ZVIL). Licenční celky vycházely ze švýcarské lokomotivy Ae 4/4. Prototyp nové řady E 499.0 (140), první řady I. generace, byl dokončen roku 1953. Sériová výroba probíhala souběžně s výrobou parních lokomotiv až do roku 1958. Cena jedné lokomotivy z první série byla necelé 3 000 000 Kčs, ceny strojů z dalších sérií postupně klesaly až na 1 800 000 Kčs za jednu lokomotivu z páté série. V modifikovaných verzích byly lokomotivy exportovány i do SSSR a KLDR.
  • Stroje byly navrženy jako univerzální, používaly se pro rychlíkovou, osobní, nákladní i postrkovou službu. Dodávky moderních elektrických lokomotiv řad E 499.3 (163) a 162 na počátku devadesátých let způsobily rozsáhlé rušení starých lokomotiv řady 140. Málokterá lokomotiva přežila rok 2000. Poslední lokomotivy patřící ČD již nejsou turnusovány, neboť se používají jen jako provozní záloha. Na Slovensku je situace poněkud jiná. V majetku ZSSK je dosud mnohem více lokomotiv než u ČD a i jejich provoz je daleko častější. Za celý svůj dlouhý život prodělaly lokomotivy řadu rekonstrukcí.

Parametry lokomotivy:

  • Výrobce: Závody V. I. Lenina Plzeň
    Tovární označení: 12 E 1-6
    Vyrobeno:  ks100
    Rozchod: 1 435 mm
    Uspořádání pojezdu: Bo'Bo'
    Trakční systém: 3 kV=
    Délka přes nárazníky: 15 6001 / 15 8002 /
    15 7403 / 16 4004 mm
    Délka skříně: 14 500 mm
    Šířka: 2 950 mm
    Výška se staženými sběrači: 4 500 mm
    Pevný rozvor: 3 330 mm
    Celkový rozvor: 11 500 mm
    Vzdálenost otočných čepů: 8 170 mm
    Minimální poloměr oblouku: 120 m
    Služební hmotnost: 82 t
    Max. hmotnost na nápravu: 20,5 t
    Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
    Průměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mm
    Nápravový převod: 1:2,27
    Výkon / přetlak kompresoru: 120 m3/h / 8 bar
    Regulace:  výkonuodporová
    Typ trakčních motorů: Al 4846 zT
    Trvalý proud:  TM360 A
    Hodinový proud:  TM415 A
    Jmen. napětí na svorkách:  TM3 000/2 V
    Trvalá tažná síla: 110 kN
    Hodinová tažná síla: 140 kN
    Maximální tažná síla: 212 kN
    Trvalý výkon: 2 032 kW
    Hodinový výkon: 2 344 kW
    Trvalá rychlost: 66,5 km/h
    Hodinová rychlost: 60,3 km/h
    Maximální rychlost: 120 km/h

Zdroj:Atlaslokomotiv.cz


Tvorba webových stránek zdarma Webnode