Lokomotiva 130
14.12.2014 17:18
- Lokomotivy byly konstruovány jako univerzální.
- Z výroby byly lokomotivy dodány do LD Česká Třebová. Roku 2006 bylo několik lokomotiv přesunuto do DKV Ostrava. Po rozdělení ČD přešly všechny stroje řady 130 ČD pod ČD Cargo, do SOKV Ostrava. Společnost Severočeské Doly - Kolejová doprava své stroje deponuje v provozu Tušimice.
- Pod křídly českotřebovského depa zajišťovaly lokomotivy řady 130 po dlouhá léta vozbu lehčích nákladních i osobních vlaků. Dnes se uplatňují takřka výhradně v nákladní dopravě. Společnost Severočeské Doly, resp. její odnož Kolejová doprava, používá lokomotivy této řady zejména v traťové službě k přepravě uhelných vlaků.
- Zatímco u ČSD (a následně ČD a ČD Cargo) se mnohočlenné řízení nepoužívalo, kromě souprav dvou lokomotiv v 80. letech, SD - Kolejová doprava tuto možnost využívá a některé lokomotivy provozuje trvale ve dvojicích, přezdívaných "Ufo". Oproti novějším lokomotivám řady 184 však vykazují výrazně horší hospodárnost. Z původního počtu 14 strojů provozuje důlní společnost pouhých 11 - lokomotiva 130.042-5 byla v roce 2004 prodána ČD, 130.043-3 byla zrušena po srážce se stavebním strojem Tatra UDS a konečně lokomotiva 130.049-0 byla prodána společnosti Viamont, která se v roce 2009 stala součástí OKD Doprava.
- Lokomotivy řady 130 se neřadí k nejspolehlivějším strojům, na dobu svého vzniku jsou totiž lokomotivy přetechnizované - vše se v řídicích obvodech kontroluje několikrát, což způsobuje vyšší poruchovost. Častým problémem lokomotiv jsou přeskoky na trakčních motorech a ztráta ventilace na trakčních motorech a rozjezdových odporech. Ke stejným problémům dochází i při jízdě se zeslabeným buzením trakčních motorů. Pokud jsou tlumiče ve špatném stavu, dochází k nárazům rámů podvozků na lokomotivní rám. Stav lokomotiv není uspokojivý, protože jízdní proběhy na střední opravy byly prodlouženy a navíc se tyto opravy kvůli finanční úspoře nekonají. Omezeny byly také vyvazovací opravy. Občas se provádí pouze oprava laku.
Parametry lokomotivy:
-
Výrobce: ŠKODA PlzeňTovární označení: 79 E 1Rok výroby: 1977Vyrobeno: ks54Rozchod: 1 435 mmUspořádání pojezud: Bo'Bo'Trakční systém: 3 kV=Délka přes nárazníky: 17 210 mmDélka skříně: 15 970 mmŠířka: 2 940 mmVýška se staženými sběrači: 4 640 mmPevný rozvor: 3 200 mmCelkový rozvor: 11 370 mmVzdálenost otočných čepů: 8 170 mmMinimální poloměr oblouku: 120 mSlužební hmotnost: 84,8 tMax. hmotnost na nápravu: 21,2 tPrůměr nových dvojkolí: 1 250 mmPrůměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mmNápravový převod: 1:2,89Výkon / přetlak kompresoru: 120 m3/h / 10 barRegulace: výkonuodporováTyp trakčních motorů: 8 AL 4846 zTTrvalý proud: TM365 AHodinový proud: TM420 AJmen. napětí na svorkách: TM3 000/2 VTrvalá tažná síla: 147 kNHodinová tažná síla: 179 kNMaximální tažná síla: 228 kNTrvalý výkon: 2 040 kWHodinový výkon: 2 340 kWTrvalá rychlost: 49,9 km/hHodinová rychlost: 47,1 km/hMaximální rychlost: 100 km/h
Zdroj:atlaslokomotiv.cz