Lokomotiva 130

14.12.2014 17:18

130.019-3 ČD 130.021-9 ČD  130.022-7 ČD130.037-5 ČD 130.039-1 ČD 130.048-2 DNT Stanoviště strojvedoucího

  • Lokomotivy byly konstruovány jako univerzální.
  • Z výroby byly lokomotivy dodány do LD Česká Třebová. Roku 2006 bylo několik lokomotiv přesunuto do DKV Ostrava. Po rozdělení ČD přešly všechny stroje řady 130 ČD pod ČD Cargo, do SOKV Ostrava. Společnost Severočeské Doly - Kolejová doprava své stroje deponuje v provozu Tušimice.
  • Pod křídly českotřebovského depa zajišťovaly lokomotivy řady 130 po dlouhá léta vozbu lehčích nákladních i osobních vlaků. Dnes se uplatňují takřka výhradně v nákladní dopravě. Společnost Severočeské Doly, resp. její odnož Kolejová doprava, používá lokomotivy této řady zejména v traťové službě k přepravě uhelných vlaků.
  • Zatímco u ČSD (a následně ČD a ČD Cargo) se mnohočlenné řízení nepoužívalo, kromě souprav dvou lokomotiv v 80. letech, SD - Kolejová doprava tuto možnost využívá a některé lokomotivy provozuje trvale ve dvojicích, přezdívaných "Ufo". Oproti novějším lokomotivám řady 184 však vykazují výrazně horší hospodárnost. Z původního počtu 14 strojů provozuje důlní společnost pouhých 11 - lokomotiva 130.042-5 byla v roce 2004 prodána ČD, 130.043-3 byla zrušena po srážce se stavebním strojem Tatra UDS a konečně lokomotiva 130.049-0 byla prodána společnosti Viamont, která se v roce 2009 stala součástí OKD Doprava.
  • Lokomotivy řady 130 se neřadí k nejspolehlivějším strojům, na dobu svého vzniku jsou totiž lokomotivy přetechnizované - vše se v řídicích obvodech kontroluje několikrát, což způsobuje vyšší poruchovost. Častým problémem lokomotiv jsou přeskoky na trakčních motorech a ztráta ventilace na trakčních motorech a rozjezdových odporech. Ke stejným problémům dochází i při jízdě se zeslabeným buzením trakčních motorů. Pokud jsou tlumiče ve špatném stavu, dochází k nárazům rámů podvozků na lokomotivní rám. Stav lokomotiv není uspokojivý, protože jízdní proběhy na střední opravy byly prodlouženy a navíc se tyto opravy kvůli finanční úspoře nekonají. Omezeny byly také vyvazovací opravy. Občas se provádí pouze oprava laku.

Parametry lokomotivy:

  • Výrobce: ŠKODA Plzeň
    Tovární označení: 79 E 1
    Rok výroby: 1977
    Vyrobeno:  ks54
    Rozchod: 1 435 mm
    Uspořádání pojezud: Bo'Bo'
    Trakční systém: 3 kV=
    Délka přes nárazníky: 17 210 mm
    Délka skříně: 15 970 mm
    Šířka: 2 940 mm
    Výška se staženými sběrači: 4 640 mm
    Pevný rozvor: 3 200 mm
    Celkový rozvor: 11 370 mm
    Vzdálenost otočných čepů: 8 170 mm
    Minimální poloměr oblouku: 120 m
    Služební hmotnost: 84,8 t
    Max. hmotnost na nápravu: 21,2 t
    Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
    Průměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mm
    Nápravový převod: 1:2,89
    Výkon / přetlak kompresoru: 120 m3/h / 10 bar
    Regulace:  výkonuodporová
    Typ trakčních motorů: 8 AL 4846 zT
    Trvalý proud:  TM365 A
    Hodinový proud:  TM420 A
    Jmen. napětí na svorkách:  TM3 000/2 V
    Trvalá tažná síla: 147 kN
    Hodinová tažná síla: 179 kN
    Maximální tažná síla: 228 kN
    Trvalý výkon: 2 040 kW
    Hodinový výkon: 2 340 kW
    Trvalá rychlost: 49,9 km/h
    Hodinová rychlost: 47,1 km/h
    Maximální rychlost: 100 km/h

Zdroj:atlaslokomotiv.cz