Lokomotiva 122

14.12.2014 17:37

122.036-7 ČD 122.039-1 ČD 122.045-8 ČD 122.046-6 ČD 123.020-0 ČD Stanoviště strojvedoucího

  • Potřeba dalších nákladních elektrických lokomotiv ve druhé polovině šedesátých a na počátku sedmdesátých let stála u zrodu lokomotivní řady E 469.2 (122) a následně i E 469.3 (123). Lokomotivy řady E 469.2 (122) byly dodány v roce 1967, řada E 469.3 (123) následovala v roce 1971. Na poslední vyrobené lokomotivě E 469.3030 byly testovány podvozky II. generace.
  •  Tato prototypová lokomotiva byla v roce 1988 přeznačena na řadu 124, konkrétně je značena jako 124.601-6 a slouží na ŽZO v Cerhenicích. V roce 2004 dostala nový slušivý nátěr.
  • Provozní určení lokomotiv řad 122 a 123 se oproti řadě 121 nezměnilo - vozba nákladních vlaků a dříve často i přeprava uhlí z Mostecké oblasti. V menším množství vedou tyto stroje osobní vlaky v mostecko-chomutovské oblasti. Nejčastěji lze však lokomotivy řad 122 a 123 spatřit v čele průběžných nákladních vlaků v okolí Ústí nad Labem, např. v relacích Ústí nad Labem-Všetaty, Děčín-Nymburk, Děčín-Kralupy nad Vltavou. Zajímavým výkonem řady 123 turnusové skupiny 121 je vozba nákladních vlaků Kralupy nad Vltavou-Kralupy Kaučuk.
  • Řada 123 slouží i na postrku. Narozdíl od řady 121 jsou novější lokomotivy 122 a 123 ještě plně v provozu, ačkoliv jejich technický stav není o mnoho lepší. Nanejvýš se provádí oprava laku. Veškeré lokomotivy obou řad jsou deponovány v DKV Ústí nad Labem, provozní jednotka Ústí nad Labem.

Parametry lokomotivy:

  • Výrobce: ŠKODA Plzeň
    Tovární značení: 57 E 1 [57 E 2]
    Rok výroby: 1967 [1971]
    Vyrobeno:  ks55 [30]
    Rozchod: 1 435 mm
    Uspořádání pojezdu: Bo'Bo'
    Trakční systém: 3 kV=
    Délka přes nárazníky: 17 210 mm
    Délka skříně: 15 970 mm
    Šířka: 2 950 mm
    Výška se staženými sběrači: 4 650 mm
    Pevný rozvor: 3 330 mm
    Celkový rozvor: 11 500 mm
    Vzdálenost otočných čepů---
    Minimální poloměr oblouku: 120 m
    Služební hmotnost: 85 t
    Max. hmotnost na nápravu: 21,3 t
    Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
    Průměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mm
    Nápravový převod: 1:3,11
    Výkon / přetlak kompresoru: 120 m3/h / 9 [10] bar
    Regulace:  výkonuodporová
    Typ trakčních motorů: 6 AL 4846 ZT
    Trvalý proud:  TM365 A
    Hodinový proud:  TM420 A
    Jmen. napětí na svorkách:  TM3 000/2 V
    Trvalá tažná síla: 154 [160] kN
    Hodinová tažná síla: 187 [192] kN
    Maximální tažná síla: 224 kN
    Trvalý výkon: 2 040 kW
    Hodinový výkon: 2 340 kW
    Trvalá rychlost: 46,6 [46] km/h
    Hodinová rychlost: 43,8 [44] km/h
    Maximální rychlost: 90 km/h      (údaje v závorkách pro 123)

Foto:Atlaslokomotiv.cz