Lokomotiva 122
14.12.2014 17:37
- Potřeba dalších nákladních elektrických lokomotiv ve druhé polovině šedesátých a na počátku sedmdesátých let stála u zrodu lokomotivní řady E 469.2 (122) a následně i E 469.3 (123). Lokomotivy řady E 469.2 (122) byly dodány v roce 1967, řada E 469.3 (123) následovala v roce 1971. Na poslední vyrobené lokomotivě E 469.3030 byly testovány podvozky II. generace.
- Tato prototypová lokomotiva byla v roce 1988 přeznačena na řadu 124, konkrétně je značena jako 124.601-6 a slouží na ŽZO v Cerhenicích. V roce 2004 dostala nový slušivý nátěr.
- Provozní určení lokomotiv řad 122 a 123 se oproti řadě 121 nezměnilo - vozba nákladních vlaků a dříve často i přeprava uhlí z Mostecké oblasti. V menším množství vedou tyto stroje osobní vlaky v mostecko-chomutovské oblasti. Nejčastěji lze však lokomotivy řad 122 a 123 spatřit v čele průběžných nákladních vlaků v okolí Ústí nad Labem, např. v relacích Ústí nad Labem-Všetaty, Děčín-Nymburk, Děčín-Kralupy nad Vltavou. Zajímavým výkonem řady 123 turnusové skupiny 121 je vozba nákladních vlaků Kralupy nad Vltavou-Kralupy Kaučuk.
- Řada 123 slouží i na postrku. Narozdíl od řady 121 jsou novější lokomotivy 122 a 123 ještě plně v provozu, ačkoliv jejich technický stav není o mnoho lepší. Nanejvýš se provádí oprava laku. Veškeré lokomotivy obou řad jsou deponovány v DKV Ústí nad Labem, provozní jednotka Ústí nad Labem.
Parametry lokomotivy:
-
Výrobce: ŠKODA PlzeňTovární značení: 57 E 1 [57 E 2]Rok výroby: 1967 [1971]Vyrobeno: ks55 [30]Rozchod: 1 435 mmUspořádání pojezdu: Bo'Bo'Trakční systém: 3 kV=Délka přes nárazníky: 17 210 mmDélka skříně: 15 970 mmŠířka: 2 950 mmVýška se staženými sběrači: 4 650 mmPevný rozvor: 3 330 mmCelkový rozvor: 11 500 mmVzdálenost otočných čepů---Minimální poloměr oblouku: 120 mSlužební hmotnost: 85 tMax. hmotnost na nápravu: 21,3 tPrůměr nových dvojkolí: 1 250 mmPrůměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mmNápravový převod: 1:3,11Výkon / přetlak kompresoru: 120 m3/h / 9 [10] barRegulace: výkonuodporováTyp trakčních motorů: 6 AL 4846 ZTTrvalý proud: TM365 AHodinový proud: TM420 AJmen. napětí na svorkách: TM3 000/2 VTrvalá tažná síla: 154 [160] kNHodinová tažná síla: 187 [192] kNMaximální tažná síla: 224 kNTrvalý výkon: 2 040 kWHodinový výkon: 2 340 kWTrvalá rychlost: 46,6 [46] km/hHodinová rychlost: 43,8 [44] km/hMaximální rychlost: 90 km/h (údaje v závorkách pro 123)
Foto:Atlaslokomotiv.cz