Lokomotiva 121

14.12.2014 18:00

121.028-5 ČD 121.028-5 ČD 121.083-0 ČD Stanoviště strojvedoucího

  • Na přelomu padesátých a šedesátých let, prakticky již na začátku provozu nových univerzálních lokomotiv první generace řad E 499.0 (140) a E 499.1 (141), se ukázalo, že jejich trakční charakteristiky jsou sice vhodné pro vozbu rychlíkových vlaků, ale v nákladní dopravě již jejich vlastnosti tak příznivě nevyznívaly - tažná síla byla pro těžší soupravy nepostačující. Proto byl zadán vývoj a výroba lokomotiv odvozených z řady E 499.1 (141), určených výhradně pro nákladní přepravu.
  • Prototypem nové řady se stala lokomotiva E 499.157, které byl pozměněn převod za účelem snížení maximální rychlosti a zvýšení tažné síly. Prototyp byl označen jako řada E 469.0. V sedmdesátých letech byl obnoven původní rychlíkový převod a lokomotiva se opět dočkala původního označení. Dnes je tato lokomotiva již zrušena. Sériové lokomotivy byly vyráběny v letech 1960 až 1961 a bylo jim přiděleno řadové označení E 469.1 (121). Cena jedné lokomotivy činila cca 1 900 000 Kčs, a byla tedy velmi nízká.
  • Po vyrobení byly nové lokomotivy dodány do lokomotivních dep Ústí nad Labem, Praha střed, Česká Třebová, Ostrava a na Slovensku do Žiliny, Spišské Nové Vsi a Košic. České lokomotivy byly postupně koncentrovány do Ústí nad Labem. Po rozdělení ČD přešly zbývající provozní lokomotivy k ČD Cargo, pod SOKV Ústí nad Labem.
  • Dříve tyto lokomotivy sloužily v nákladní vozbě, zajišťovaly zejména transport uhlí ze severočeských uhelných pánví. Také se používaly v postrkové službě. Rok 2005 znamenal pro lokomotivní řadu 121 ČD výrazný ústup. Dnes (jaro 2010) stejně jako posledních několik let již lokomotivy ČD Cargo neslouží v pravidelném turnusovém provozu, ale používají se jako provozní záloha za lokomotivní řady 122 a 123, a tak je možné se s nimi dosud setkat i v běžném provozu.
  • Je však nasnadě, že technický stav dožívajících lokomotiv není nikterak dobrý. Zajímavostí je, že čtyři již vyřazené lokomotivy byly roku 2008 prodány jiným dopravcům - dva stroje společnosti Unipetrol Doprava a dva do Polska společnosti STK Wroclaw. Slovenskými drahami byla řada 121 "odepsána" již v roce 2004, což nicméně nevyústilo v jejich fyzickou likvidaci, jak by se dalo předpokládat, nýbrž byly lokomotivy prodány polskému dopravci CTL Rail. Dnes se tedy na Slovensku nachází již jediná lokomotiva řady 121, a to 121.004-6, která je v majetku ŽOS Vrútky a je pronajímána.

Parametry lokomotivy:

  • VýrobceZávody:  V. I. Lenina Plzeň
    Tovární označení: 43 E 1
    Roky výroby: 1960-61
    Vyrobeno:  ks85
    Rozchod: 1 435 mm
    Uspořádání pojezdu: Bo'Bo'
    Trakční systém: 3 kV=
    Délka přes nárazníky: 16 140 / 16 8001 mm
    Délka skříně: 14 900 mm
    Šířka: 2 950 mm
    Výška se staženými sběrači: 4 500 mm
    Pevný rozvor: 3 330 mm
    Celkový rozvor: 11 500 mm
    Vzdálenost otočných čepů: 8 170 mm
    Minimální poloměr oblouku: 120 m
    Služební hmotnost: 88 t
    Max. hmotnost na nápravu: 22 t
    Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm
    Průměr opotřebených dvojkolí: 1 180 mm
    Nápravový převod: 1:3,11
    Výkon / přetlak kompresoru: 120 m3/h / 8 bar
    Max. tlak v brzdovém válci: 4 bar
    Regulace:  výkonuodporová
    Typ trakčních motorů: 3 AL 4846 zT / 4 AL 4846 zT
    Trvalý proud:  TM360 A
    Hodinový proud:  TM415 A
    Jmen. napětí na svorkách:  TM3 000/2 V
    Trvalá tažná síla: 157 kN
    Hodinová tažná síla: 191 kN
    Maximální tažná síla: 234 k¨N
    Maximální tažná síla: 234 kN
    Trvalý výkon: 2 032 kW
    Hodinový výkon: 2 344 kW
    Trvalá rychlost: 46,5 km/h
    Hodinová rychlost: 44 km/h
    Maximální rychlost: 90 km/h

Foto:Atlaslokomotiv.cz